Waarom is het tijd voor content marketing?

De reclamemotor hapert. Het medialandschap verandert met de dag en het consumentengedrag is grilliger dan ooit. Marketingcommunicatie was nog nooit zo lastig. Moeten we proberen de oude, vertrouwde reclamemotor weer aan de praat te krijgen? Of is het tijd voor een nieuwe aanpak?

Wat ons betreft het laatste. Hoe verleidelijk het ook mag zijn en hoe comfortabel het ook mag aanvoelen, het heeft weinig zin terug te vallen op het oude. Het is tijd voor een nieuwe aanpak: content marketing. En dit zijn de vijf belangrijkste redenen.

#1: De consument is immuun geworden voor reclame

Terwijl er steeds meer reclame op ons afkomt, is het steeds makkelijker om die te ontlopen. Dat doen we dan ook massaal. We zijn immuun geworden voor reclame. Met als gevolg dat het steeds lastiger en duurder wordt om met uw reclameboodschap de aandacht op te eisen en u te onderscheiden van de concurrentie.

Meer hierover lees je in deel 1 van de blogserie 'Waarom content marketing? Je investeert in iets wat NIET GOED meer werkt’

#2: Traditionele media verliezen doelgroepbereik

Internet, smartphones, tablets, computers en laptops hebben de mediaconsumptie sterk veranderd. Mensen hebben minder binding met traditionele massamedia. Met als gevolg dat het bereik van o.a. dagbladen en tijdschriften afkalft. Door de afnemende advertentie-opbrengsten is er steeds minder ruimte om te investeren in hoogwaardige content. Content die andere partijen online vaak gratis of tegen lagere kosten aanbieden.

Content marketing is the only marketing left.
Seth Godin

Traditionele media hebben vandaag de dag bovendien niet langer het alleenrecht op het bieden van informatie, educatie en vermaak. Iedereen kan content maken, publiceren en daarmee zijn eigen publiek opbouwen. Dus waarom nog betalen voor mediabereik?

Meer hierover lees je in deel 3 van de blogserie 'Waarom content marketing? Je betaalt voor iets wat GRATIS is’

#3: Content is de brandstof voor social media

Terwijl de traditionele media terrein verliezen, beleven social media gouden tijden. Moet je daar als marketeer iets mee? Ja, social media zijn belangrijk voor jouw marketingsucces, aldus 83% van de Amerikaanse marketeers (bron: Hubspot.com).

Op een platform als Facebook kun je de interactie met de doelgroep aangaan, de betrokkenheid vergroten en zelfs leads genereren. Tenminste, als je de juiste content aanbiedt. Content die zo waardevol en aantrekkelijk is dat die rijkelijk wordt gedeeld.

Meer hierover lees je in deel 5 van de blogserie ‘Waarom content marketing? Je MOET toch iets met SOCIAL media’

#4: Het moet van Google

Goede wijn behoeft geen krans. Mits u die wijn kan vinden. Een hoge ranking in de zoekresultaten van Google zorgt daarvoor. Bijna de helft van de online shoppers (44%) begint met een zoekopdracht op een zoekmachine. En 60% van de sitebezoeken via Google is afkomstig van de top 3 van organische zoekresultaten (bron: Hubspot.com).

Google beloont bedrijven die hoogwaardige content produceren met een hogere positie. En niet alleen Google, ook de gebruikers zelf. Content die waardevol is, wordt veelvuldig gewaardeerd, gedeeld en besproken.

Meer hierover lees je in deel 4 in de blogserie 'Waarom content marketing? Het MOET van Google' 

#5: Een gelijkwaardige relatie gaat langer mee

De tijd dat je als merk mensen kunt opleggen wat goed voor ze is, ligt voorgoed achter ons. Mensen zijn kritisch en maken hun eigen keuzes. Daar kun je hen bij helpen. Door te luisteren en op maat, relevante en aantrekkelijke content aan te bieden. Met content marketing ga je de dialoog aan met jouw klanten en prospects. Je investeert in een gelijkwaardige relatie door behulpzaam, waardevol en eerlijk te zijn.

Meer hierover lees je in deel 2 in de blogserie 'Waarom content marketing? Met reclame maak je geen VRIENDEN'

Er is niet alleen een noodzaak. Er valt veel te winnen

Bovenstaande redenen 'dwingen' marketeers om op zoek te gaan naar nieuwe wegen om hun doelgroep(en) effectief te bereiken. Er is echter niet alleen een noodzaak, content marketing biedt je de kans om het rendement op jouw marketingcommunicatie-inspanningen aanzienlijk te verbeteren.

Meer over de voordelen van content marketing lees je in dit artikel.

Meer bereik op social media? Maak het jouw ambassadeurs makkelijk

Met PostSpeaker delen jouw ambassadeurs jouw social mediaberichten automatisch op Twitter, LinkedIn en Facebook Pages. Benieuwd hoe het werkt? Vraag een gratis demo aan.

Demo aanvragen