Visie

Waarom investeren in iets wat niet goed meer werkt?

Geplaatst: 
1 april 2013

Waarom is het tijd voor content marketing? Omdat ze in Amerika hun mond vol hebben over content marketing? Omdat grote jongens als Coca-Cola, Ikea of Nike het licht hebben gezien? Omdat je dan lekker innovatief bezig bent? Nee. Als adverteerder investeer je Je investeert in iets wat gewoon niet goed meer werkt.

Eind jaren zeventig keek ik met mijn zusje vaak minutenlang naar het testbeeld op Nederland 1 in afwachting op Stuif es in. De laatste minuten kwam er nog een klok in beeld. Bij gebrek aan beter waren mijn zusje en ik bereid daar aandacht aan te besteden.

Zo ook aan de eerste acht maten van het Wilhelmus die je kon horen voordat Ko de Boswachtershow op zondagochtend begon. Daarna zei een stem: “Hilversum 3” en toen begon die tune opnieuw en kwam weer die stem en dat ging zo door tot zeven uur.

Aandachtig keken en luisterden we ook naar de reclame voor en na de programma’s. Bij gebrek aan beter staat dat allemaal op mijn harde schijf. Boe, boe, bla, bla,….

Ik hou van lekker fris, ik hou van lekker anders

We kregen al snel een tv met afstandsbediening en er kwamen steeds meer zenders bij. Al zappend gingen we op zoek naar lekker fris en lekker anders, naar lekker anders lekker fris. Het testbeeld en de Wilhelmus-tune maakten plaats voor nieuwe programma’s. 

De reclame bleef. Nam toe. Als er niets beters te vinden was, het glas gevuld en het toilet bezet, pikten we wat spotjes mee. En ach, er zaten best leuke commercials bij. Toch, laten we eerlijk zijn, 99% van de reclame is niet leuk. En wie zit er op te wachten om telkens onderbroken te worden, lastiggevallen te worden met boodschappen waar je niet om hebt gevraagd?

Bij gebrek aan beter laten we het over ons heen komen. RECLAME DRIJFT OP HET GEBREK AAN BETER. Dat gebrek is er niet meer. Er is beter. Héél veel. Internet, smartphones, tablets, computers en laptops openen de poort naar een grabbelton vol contact en content. Waarom zouden we nog een reclameblok van zes minuten of langer uitkijken?

Welk apparaat is nou eigenlijk second screen?

Mediabureau Stroom deed onderzoek naar het gebruik van tablets, smartphones en computers - de zogenaamde second screens - tijdens het televisiekijken en tijdens de reclame in het bijzonder. Wat blijkt? Kijk maar even als u nog wat tijd hebt.

Geen tijd te verliezen? Stroom vraagt zich af of televisie niet het second screen is geworden. Immers, tablets, smartphones en laptops leiden de aandacht af, vooral tijdens de reclame.

It no longer makes economic sense to send an advertising message to the many in hopes of persuading the few.
– M Lawrence Light (Former Chief Marketing Officer Of McDonalds)

Share

Hoeveel van de 10.547 commercials kun jij zich nog herinneren?

Terwijl de consument langzaam onder de greep van reclame vandaan glipt, zien we steeds meer reclame op ons af komen. Zo werd er in 2011 volgens het Televisierapport 2011 van SPOT in Nederland netto voor 1,1 miljard euro aan televisiereclame uitgegeven, goed voor 10.547 commercials die bij elkaar 1.650.000 keer zijn uitgezonden. De reclame-exploitanten zijn er trots op; het heeft ze geen windeieren gelegd. Maar hoeveel van die 10.547 commercials kun jij je nog herinneren?

Help!

Eind van de streep: minder doelgroepbereik en een overload aan reclame waar niemand op zit te wachten. Hoe lastig is het dan om met een commerciële boodschap de aandacht op te eisen en je te onderscheiden van de concurrentie? Er zijn slechts drie opties:

  1. er heel veel geld in pompen zodat je nog een beetje ‘share-of-voice’ hebt;
  2. de allerbeste reclamecreatieven inhuren zodat je opvalt en indruk maakt;
  3. beide.

Welke optie je ook kiest, het kost een aardige duit. Ze zijn slechts weggelegd voor de rich and famous. Ondanks dat zij het zich kunnen veroorloven, zijn het juist grote adverteerders als Coca-Cola, Nike, Ikea en Unilever die op zoek gaan naar nieuwe wegen. Naar manieren die een hoger rendement opleveren. Bijvoorbeeld content marketing.