Tools

7 Handige selectiecriteria voor een social sharing tool

Geplaatst: 
17 mei 2017

Ambassadeurs zijn sociale micromedia die, bij elkaar opgeteld en in potentie, een enorme boost kunnen geven aan het socialmediabereik van bijvoorbeeld jouw blogs, vacatures, marketingacties of nieuwsberichten. Ze hoeven daarvoor maar één ding te doen: die content delen. Met welke social advocacy-tool krijg je dat het beste voor elkaar? Om die keuze te maken, heb ik 7 selectiecriteria voor je op een rij gezet.

De eerste vraag is eigenlijk of je überhaupt een social advocacy-tool nodig hebt. Content laten delen kan toch prima zonder? Kwestie van ambassadeurs erop wijzen en vragen om op de deelknop te klikken. Een kind kan de was doen.

Hoewel het een simpele handeling is en meestal iedereen wel bereid is te delen, blijkt er in de praktijk weinig van terecht te komen. Het kost te veel tijd, is te veel moeite, de ambassadeurs vergeten het of er kwam iets tussendoor. Praktische bezwaren, zeg maar. Hoewel het een simpele handeling is en meestal iedereen wel bereid is te delen, blijkt er in de praktijk weinig van terecht te komen.

Betrokkenheid vs. gemak

De inzet van een social advocacy-tool zou er dus voor moeten zorgen dat het geen moeite kost en het eigenlijk vanzelf gaat. Of, 180 graden de andere kant op, dat je ambassadeurs juist betrekt bij de inhoud en het delen daardoor stimuleert. Naar mijn idee zijn er drie type tools die hiervoor in aanmerking komen:

1. Socialmedia- managementtools
Met deze tools kun je vanuit één dashboard meerdere socialmedia-accounts managen. Bijvoorbeeld Hootsuite, Buffer, Coosto of Sprout Social. Als ambassadeurs hun logingegevens verstrekken, kan je hiermee op hun social media accounts berichten plaatsen. In het geval van Facebook pages kunnen ze jou ook via de paginarollen hiervoor de rechten geven. Feitelijk besteedt de ambassadeur in dit geval het delen volledig uit. Hij of zij ziet niet wat eruit gaat en kan die berichten ook niet wijzigen of afwijzen.

2. Employee advocacy-tools
Met employee advocacy-tools verzamel je alle content die je gedeeld wil hebben op een platform, en bied je deze ‘ter deling’ aan. Bijvoorbeeld BambuEveryone SocialFalconSocial of Oktopost. Bij deze tools kunnen de ambassadeurs kijken wat er wordt aangeboden en content, met een klik op de knop, zelf delen. Of ze dat doen, bepalen ze zelf.

3. Crowdspeaking-tools
Dit is het type tool waarmee je eerst supporters of promoters voor je bericht(en) werft. Zij geven jou via de API’s van de verschillende social media toegang tot hun accounts. Thunderclap en PostSpeaker zijn hier twee voorbeelden van. Met de eerste twee doneert de ambassadeur een share voor een enkel bericht. Met PostSpeaker kan de ambassadeur toestemming geven voor het delen van een enkel bericht, voor een serie berichten of met de optie ‘autoshare’ voor alle berichten die je van plan bent te verspreiden. 

In tegenstelling tot de social media management tools ziet de ambassadeurs hier wel welk bericht zal worden gepost. Bij Thunderclap kan hij zijn share intrekken en bij PostSpeaker kan hij daarnaast de tekst van een bericht wijzigen. 

Hoe maak je de juiste keuze?

Om erachter te komen welke van de drie aansluit bij jouw situatie, heb ik een aantal criteria opgesteld die kunnen helpen bij de selectie.

1. Hoeveel ambassadeurs wil je laten delen en wie zijn het?
Het is een enorm verschil of iemand zelf op een deelknop klikt, of toestemming geeft om berichten op zijn of haar persoonlijke socialmedia-kanalen te plaatsen. Ook maakt het uit of je daarbij je inloggegevens weggeeft, of via een API toestemming geeft en de autorisatie simpel weer kan intrekken.

Heb je een paar ambassadeurs en zijn die nauw verbonden aan je organisatie, zoals bij medewerkers, dan vinden die het waarschijnlijk prima om hun logingegevens te geven. Heb je tientallen ambassadeurs of meer en staat men verder af van jouw organisatie en/of doel, dan zal men daar eerder huiverig voor zijn. 

2. Hoeveel tijd en moeite mag het kosten?
Als je wilt dat bijvoorbeeld je collega’s kennisnemen van de inhoud, er wellicht nog iets aan bijdragen en zelf de berichten selecteren om te delen, dan vraag je een bepaalde inspanning. Als ambassadeurs die willen leveren, dan kun je het beste uit de voeten met de employee advocacy tools.

Willen je ambassadeurs wel delen, maar vinden ze het teveel gedoe, hebben ze geen tijd of vergeten ze het domweg, dan is het beter om het delen (deels) te automatiseren. Ook als je je ambassadeurs puur wilt inzetten als boodschappers is het zaak het delen zo makkelijk mogelijk te maken. In die gevallen kun je beter uit de voeten met een crowdspeaking tool.

3. Type bericht en frequentie
De meeste social media sharing tools lenen zich het beste voor shared links, ofwel voor de promotie van content die elders wordt aangeboden. Bij Thunderclap link je altijd naar een campagnepagina op Thunderclap en kun je niet naar je eigen site of een andere plek linken. Indirect, vanuit die campagnepagina kan dat wel.

Een ander belangrijk punt is de vraag of je je ambassadeurs wilt inzetten voor het verspreiden van één bericht of een (continue) reeks van berichten. Als je een reeks berichten hebt en je weet dat je ambassadeurs willen delen, dan is het handig als zij voor meerdere berichten tegelijk toestemming kunnen geven. Dat kan bijvoorbeeld met PostSpeaker.

4. Hoe actueel wil je zijn?
Als je snel iets wilt publiceren, maar je moet nog supporters werven, dan heb je daar weinig tijd voor en zal het legertje supporters niet heel groot zijn. En als je er wel de tijd voor neemt, kun je niet inspelen op de actualiteit. Dit is ook het geval als je hen de gelegenheid wilt geven om content te beoordelen en er hun eigen draai aan te geven. Zijn alle ambassadeurs al een keer geworven en heb je hun toestemming om een bericht via hun accounts te delen, dan kun je op ieder moment toeslaan. 

5. Wil je alles op één moment gedeeld hebben?
Wanneer je ambassadeurs zelf laat delen met behulp van een employee advocacy tool bepalen ze ook zelf wanneer ze dat doen. Daardoor zal je bericht verdeeld over de tijd verspreid worden. Het kan echter belangrijk zijn dat iedereen op hetzelfde moment (automatisch) deelt, bijvoorbeeld omdat de timing belangrijk is (zie punt 5) of omdat je de aandacht wilt opeisen. In dat geval zul je gebruik moeten maken van een social media management of crowdspeaking tool.

6. Hoeveel zekerheid over het bereik wil je?
Wanneer je met behulp van een employee advocacy tool een reeks berichten klaarzet en ambassadeurs vervolgens vraagt om die te delen, weet je vooraf niet hoe vaak er gedeeld gaat worden. Die zekerheid heb je wel met een social media management of crowdspeaking tool. Dan weet je precies wie gaat delen en kun je dus ook uitrekenen wat je potentiële bereik is door alle volgers, likers en connecties bij elkaar op te tellen.

7. Wat mag het kosten?
Zodra je weet welk type tool het beste aansluit bij jouw situatie en er meerdere social media sharing tools in aanmerking komen, kun je een prijsvergelijking maken. De meeste tools werken op basis van een maandelijkse fee die oploopt naarmate er meer ambassadeurs zijn aangesloten. Meestal gaat het om een paar tientjes tot enkele honderden euro's per maand. Misschien wel belangrijker dan de onderlinge prijsverschillen, is de vraag wat zo'n tool je bespaart aan manuren en hoeveel extra social mediabereik je ermee realiseert.

Tot slot: de eerste stap
Op basis van bovenstaande criteria kun je een aardige inschatting maken van het type tool dat bij jouw behoefte past. Cruciaal is echter de vraag wat jouw ambassadeurs willen. En dat is denk ik de allereerste stap die je moet nemen: wie zijn mijn ambassadeurs eigenlijk? Hoe groot is het draagvlak om te delen? In hoeverre voelen ze iets voor co-creatie? Hoeveel tijd en moeite willen ze in het ambassadeurschap steken? Welke berichten willen ze wel en welke niet delen? Hoe vaak? En willen ze jou autoriseren of is dat een no-go? De beste tool is de tool die én perfect aansluit op jouw behoeften én op die van jouw ambassadeurs.

Share

Meer bereik op social media? Maak het jouw ambassadeurs makkelijk

Met PostSpeaker delen jouw ambassadeurs jouw social mediaberichten automatisch op Twitter, LinkedIn en Facebook Pages. Benieuwd hoe het werkt? Vraag een gratis demo aan.

Demo aanvragen

Goed artikel? Lees meer...