Trend

Adblock Plus: de ultieme digitale NEE NEE sticker

Geplaatst: 
1 april 2015

Het is met 247.239.402 downloads (peildatum 06/03/'14) de populairste Firefox plugin: AdBlock Plus (ABP). Een handig stukje software waarmee je opdringerige reclameboodschappen de mond snoert. Te installeren op Firefox, Google Chrome, Opera en Internet Explorer. Uit onderzoek blijkt dat 10% tot 20% van alle reclame wordt geblokkeerd. Wat als iederéén online reclame de rug toe keert?

AdBlock Plus is gemaakt om slechte reclame te weren van het internet en je online privacy te beschermen. Om internetters van video’s en nieuwsartikelen te laten genieten zonder gestoord te worden door banners, pop-ups en webcommercials die schreeuwen om aandacht. AdBlock’s populistische missie is om het internet voor iedereen beter te maken. Door sitebezoekers de ultieme tool in handen te geven om banners en ander reclamegeweld uit te bannen. En zo de macht aan het volk terug te geven.

Wereldwijd meer dan 15 miljoen gebruikers

AdBlock Plus is wereldwijd meer dan 247 miljoen keer gedownload en telt bijna 20 miljoen dagelijkse gebruikers. Dat is best veel. En AdBlock Plus is niet de enige software waarmee je reclame kan omzeilen. Volgens onderzoek van Clarity Ray uit 2012 blijkt het volgende:

  • Gemiddeld wordt 9,26% van alle reclame-impressies geblokkeerd met uitschieters op sommige sites van 50%. 
  • In Nederland wordt 8,40% van de reclame geblokkeerd. Landen waar reclame het meeste wordt geweerd, zijn Oostenrijk (22,50%), Hongarije (21,52%) en Duitsland (19,44%).
  • Firefox gebruikers scoren het hoogst (17,81%), gevolgd door Safari (11,30%) en Chrome (10,06%).
  • Mobiel blokkeren neemt toe: Android laat een 'blocking ratio' zien van 2,24% en iOS 1,33%.

 Download hier het onderzoeksrapport (pdf).

Vergelijkende reclame

De onderzoekers zien een duidelijke toename in het gebruik van ad blocking software. Om de meerwaarde ervan te ervaren, heb ik zelf de proef op de som genomen en Telegraaf.nl bezocht met en zonder AdBlock Plus.

Zo ziet Telegraaf.nl eruit met reclame:

Telegraaf met reclame

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Telegraaf met reclame

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Je krijgt dus eerst een homepage take-over die je moet wegklikken (of die na een aantal seconden vanzelf verdwijnt). Met AdBlock Plus ziet Telegraaf.nl er zo uit:

  Telegraaf met AdBlock Plus

 

 

 

 

 

 

 

 

Wat vind jij? Stuk rustiger toch? De Telegraaf oogt ook minder goedkoop. Je zou er bijna geld voor over hebben…

Uitgevers maken zich zorgen

De toenemende populariteit begint sommige websites toch wat zorgen te baren. Een mooi voorbeeld komt uit Duitsland. Een aantal Duitse uitgevers, waaronder Spiegel Online, protesteerde in mei tegen AdBlock Plus. Een aantal van hen toonde op de site een anti-AdBlock banner die linkte naar een aparte site waar werd uitgelegd hoe je AdBlock Plus uit kon zetten. AdBlock reageerde snibbig met de volgende tweet:

Tweet van ABP

 

 

 

 

 

Strategische vergissing

AdBlock heeft geen enkele medelijden met sites die het wat hen betreft te bont maken en houdt er zo zijn eigen visie op na: “Wij geloven in de waarde van hoogwaardige journalistiek. Natuurlijk moeten uitgevers daar geld mee kunnen verdienen.” zegt Till Faida, Adblock’s managing director. “Maar uitgevers hebben een strategische vergissing gemaakt door geld te willen verdienen met lawaaiige banners zonder op zoek te gaan naar alternatieve advertentiemethoden die wel acceptabel zijn voor het publiek.”

Het internet is een medium waarin mensen niet gedwongen kunnen worden om naar nutteloze advertenties te kijken, dus wees creatief en maak iets wat echt waarde heeft.
- Till Faida, Adblock

Share

A-sociaal adverteren

Ik heb het eerder geschreven: als je een gemiddelde clickratio haalt van 0,1% dan word je door 99,9% van het publiek genegeerd. Dat is significant ineffectief en bovendien significant irritant. Als je ook maar een klein beetje geeft om je doelgroep, waarom heb je er dan heel veel geld voor over zoveel mensen te irriteren? Ik zie de logica niet. Wel de schade die het je op de lange termijn kan berokkenen.

Maak de weg vrij voor waardevolle content

Door schreeuwerige reclame te bannen, promoot AdBlock reclamevormen die in staat zijn het publiek te betrekken of van hogere kwaliteit zijn. AdBlock Plus is de digitale NEE NEE sticker. Dit handige stukje software maakt de weg vrij voor aantrekkelijke content die toegevoegde waarde biedt. Voor content marketing. Prima zaak, lijkt me.