Visie

Adverteerder, je betaalt voor iets wat gratis is

Geplaatst: 
1 juli 2013

Ooit was de Grote Winkler Prins encyclopedie een must voor elke boekenkast. Dan had je status op de boekenplank liggen. In de jaren negentig had je voor 4.500 echte guldens een bron van viervoudig dubbelgecheckte informatie in 26 delen onder handbereik. De eerste uitgave verscheen in 1870 en was bijna volledig van de hand van Anthony Winkler Prins. Er is zelfs een monument voor de beste man opgericht op het Frederiksplein in Amsterdam. Dat weet ik dankzij Wikipedia, de site die van de Grote Winkler Prins oud papier maakte.

De teloorgang van de ooit zo Grote Winkler Prins illustreert dat de gevestigde mediatitels niet meer het alleenrecht hebben op het bieden van informatie, educatie en vermaak. Het internet heeft een einde gemaakt aan de schaarste. Iedereen kan content maken en uitgeven. Iedereen kan het en iedereen doet het. De ene keer met duizelingwekkend succes, de andere keer zonder een ziel op aarde te roeren. Maar altijd GRATIS.

Concurreren met gratis

Dat GRATIS zit de gevestigde media behoorlijk dwars want die moeten het hebben van abonnementen en/of reclame-inkomsten. Hoe kunnen zij nou concurreren met iets wat GRATIS is? Het is lastig, maar niet onmogelijk. Ondertussen is het niet het probleem van de adverteerder die zijn doelgroep via zijn 'eigen' kanalen kan bereiken door onderscheidende, hoogwaardige content aan te bieden. Door in feite uitgever te worden.

Neem Redbull dat op YouTube de duikvlucht van Felix Baumgartner uitzond. Je weet welke records er zijn gebroken.

 

Of neem L'Oréal met Makeup.com, een online magazine over make-up, trends, haar- en huidverzorging. Wie googelt op “make up” vindt de site  op de eerste plaats in de organische zoekresultaten. In dit artikel lees je er meer over.

Nike didn't discover the power of advertising, Nike discovered the power of their own voice.
Dan Wieden

Share

Weg met het keurslijf

Kortom, als je online met je website en social media je doelgroep kan bereiken zonder voor dat bereik te hoeven betalen, waarom zou je je dan nog voor héél veel geld in het keurslijf van een 1/1 pagina of 30 seconden spot laten stoppen? Ik kan maar twee redenen bedenken: om de doelgroep bewust te maken van de content die je hebt. Content promotie dus.