Cases

Case: ABN-AMRO antwoord op de vragen van nu

Geplaatst: 
1 augustus 2014

Vanochtend stond ik in de file op de A1. De radio stond aan en er kwamen wat commercials voorbij. Godzijdank niet wéér Tom de Ridder van MKB Brandstof. Wel een spotje van ABN-AMRO: over schenken met bewind. Op 24 april 2013 organiseert de bank anno nu een online seminar over dit onderwerp en ik ben uitgenodigd. Of ik wilde komen kijken. Helaas, ik heb weinig te schenken. Ik vroeg me wel af: is deze campagne nou content marketing of reclame?

Zoals ik het zie zet ABN-AMRO reclame in om content te promoten. En die content is niet een doorzichtig commercieel fuik waarin je hopeloos verstrikt raakt, maar inhoud van een alleszins behoorlijk niveau. Ik zie het ook als themareclame omdat die content invulling geeft aan het thema "antwoord op de vragen van nu". Hoe geeft de bank antwoord?

ABN-AMRO werpt zich op als vraagbaak

ABN-AMRO pakt het serieus aan. Het begint met een speciaal voor dit doel ingerichte webpagina. Daarop geen verkooppraat, gewoon nuttige, sharable content met alle voor- en nadelen op een rijtje. En verwijzingen naar artikelen over dit onderwerp en antwoorden op specifieke vragen gegeven door specialisten van de bank.

Voor de liefhebbers van bewegend beeld, staan er achttien filmpjes klaar waarin op dezelfde vragen antwoord wordt gegeven. Zit jouw vraag er niet bij dan kun je die stellen per mail, telefoon en via Twitter of Facebook. Een persoonlijke afspraak maken met een adviseur kan ook.  

 

Schenkwijzer

Verder is er een schenkwijzer in de vorm van een interactieve filmpje. Bekijk het en je komt meer te weten komt over schenkingen aan kind, kleinkind of goed doel. Op basis van jouw input worden automatisch de mogelijkheden voor jou op een rij gezet.

Online seminar

Verder komt er dus nog een online seminar. Hierover zegt ABN-AMRO: “Wilt u meer weten over schenken? Meld u dan aan voor het gratis online gratis online seminar dat wij op woensdag 24 april 2013 om 19.30 uur organiseren. Want schenken is niet ingewikkeld, maar er zijn wel een aantal zaken die handig zijn om te weten voordat u gaat schenken.” 

Antwoord op de vragen van nu

Je kan zeggen over ABN-AMRO wat je wilt, maar dit pakken ze goed aan. Dit is content met G-kracht. Ze pakken een onderwerp dat actueel en complex is. Een onderwerp dat leeft en waar veel vragen over zijn.

Op de speciale pagina heb je niet meteen een hijgerige verkoper in je nek, maar je kunt eerst rustig rondkijken en lezen wat voor jou relevant is. Die informatie is waardevol en wordt op een aantrekkelijke manier gepresenteerd.

ABN-AMRO laat zien de klant te willen helpen en laat tegelijk zien verstand te hebben van het onderwerp. En niet alleen van dit onderwerp. Dezelfde aanpak hanteren ze bij de onderwerpen 'scheiden', 'nalaten', wonen' en 'werken'.

Content marketing is reclame anno nu.

Share