Tools

Met deze tool is delen een fluitje van een cent!

Geplaatst: 
29 maart 2017

Vrijwel elke organisatie heeft ambassadeurs. Collega's bijvoorbeeld, trouwe klanten, leden, vrijwilligers of franchisenemers. Belanghebbenden die vrijwel allemaal wel een LinkedIn profiel, Twitter account of Facebook pagina hebben. Het merendeel zal bereid zijn jouw content via die sociale mediakanalen te delen als je het vraagt. Het is immers een kleine moeite. Maar, doen ze het ook echt als het erop aan komt? Hoe zorg je ervoor dat jouw ambassadeurs en masse gaan delen en zorgen voor een weergaloze impact?

Misschien heb ik dé oplossing....

In de jaren '60 van vorige eeuw zei Bill Bernbach het al "Word of mouth is the best medium of all." En dat terwijl er in die jaren nog geen internet was en Mark Zuckerberg nog geboren moest worden. Consumenten hechten nou eenmaal meer geloof aan een boodschap van een ander persoon dan aan gesponsorde content. Het Amerikaanse Adweek schreef hierover: “92 Percent of consumers trust recommendations from others, even people they don’t know, over branded content.” Conclusie: een goed gedeelde boodschap is niet alleen effectiever, maar spaart je ook kosten aan promotie uit. Als je beschikt over een leger ambassadeurs ben je wel gek als je dat leger werkloos in de kazerne laat toezien hoe je met betaalde content mensen probeert te bereiken. Dus hoe zet je dat leger in?  

Delen is gedoe

Als je het netjes vraagt zal niemand te beroerd zijn om jouw content te delen. Tenminste, als die content ook daadwerkelijk de moeite waard is. Toch valt het in de praktijk niet mee om je content echt goed gedeeld te krijgen. De meeste berichten blijven steken op enkele shares. Wat maakt het zo lastig om hen te laten delen? Zo ingewikkeld is het toch niet zou je zeggen: je attendeert iedereen op je content en vraagt of ze alsjeblieft willen delen. Het enige wat ze hoeven te doen is kijken en klikken op de shareknop. Zoals zo vaak zijn het de praktische bezwaren en dagelijkse beslommeringen die roet in het eten gooien. Misschien herken je het volgende gesprekje tussen content manager en zijn bereidwillige collega:

“En, heb je dat artikel van ons nog even gedeeld?”

“Eh.. help me even…”

“Dat artikel over employee advocay! Zou je delen!”

“Ach ja! Stom, vergeten! Of ik zat in overleg of was buiten de deur. Een van de twee. En ik loop waanzinnig achter met mijn mailbox.”

“Dan heb je mijn reminder ook zeker niet gezien?”

“Wanneer heb je die verstuurd?”

“Vorige week."

“Niet gezien. Toen was ik een weekje weg. Maar, volgende keer deel ik hem! Ik zit nu met een paar deadlines.”

Right! En dan moet je het al die andere collega’s die het vergeten zijn ook nog even vriendelijk vragen. En dat bij elke blog, video, whitepaper, infographic of welk stuk content dan ook. Ga er maar aan staan. Iedereen aan zijn jasje trekken en achter de broek aan zitten, kost je akelig veel tijd en energie. Dat houd je nooit lang vol, zeker niet als je het nog gezellig wilt houden. 

Hoe je het tóch voor elkaar krijgt...

Het leek zo mooi, op papier, dat 'influencer marketing', 'crowd speaking' of 'employee advocacy'. Zeker in het Engels klinkt het veelbelovend. En dat is het ook! Wel pas sindskort, want samen met software developer Satya van Heummen heb ik een tool ontwikkeld die je een handje helpt. We hebben hem PostSpeaker gedoopt. 

Via PostSpeaker kunnen jouw ambassadeurs jou toestemming geven om berichten te posten op hun social mediakanalen. Nu frons je wellicht je wenkbrauwen. “Ga ik dan als organisatie berichten plaatsen op de (privé) accounts van mijn ambassadeurs?” Ja, dat klopt! Is dat erg? Nee, mits je eerst een duidelijke deelafspraak maakt. Als iedereen vooraf precies weet wat er gedeeld gaat worden en bereid is te delen, dan is het niet nodig om het elke keer te vragen en hoeft men het ook niet steeds zelf te doen. Dan kan hij zijn accounts net zo goed voor dat doel ter beschikking stellen. Zeker als zijn logingegevens privé blijven en hij desgewenst van delen kan afzien of een bericht kan aanpassen. PostSpeaker biedt die opties. Ik zal stapsgewijs uitleggen hoe het in zijn werk gaat.

  1. Promoters selecteren. Je inventariseert welke ambassadeurs je het beste zou kunnen inzetten om te delen. Dat hangt uiteraard af van de vraag hoe groot iemands bereik is en of dat bereik aansluit bij jouw doelgroep.
  2. Promoters werven. Die geselecteerde ambassadeurs benader je met de vraag of ze bereid zijn om jouw content te delen. Degenen die positief reageren, stuur je een bevestiging van de ‘deelafspraak’ en de uitnodiging om promoter te worden op PostSpeaker. Via die uitnodiging kunnen ze een account aanmaken en hun social media accounts koppelen. Dat hoeft maar een keer.
  3. Campagneteam samenstellen. In PostSpeaker maak je per type content een campagne aan. Vervolgens geef je aan welke promoters je daarvoor wilt inzetten.
  4. Content klaarzetten voor publicatie. In het dashboard van PostSpeaker maak je berichten, geef je aan op welke social media die geplaatst moeten worden en plan je die via een scheduler in. Dat doe je altijd een bepaalde tijd vooruit om jouw promoters de gelegenheid te geven om te zien wat eruit gaat.
  5. Review en publicatie. De volgende ochtend ontvangen de promoters een mail met een overzicht van de ingeplande berichten. Desgewenst kunnen ze in PostSpeaker een bericht afwijzen of de begeleidende tekst aanpassen. Tenzij een bericht is afgewezen, wordt het conform planning gepost.

 

Zo krijg je jouw content gedeeld

Op deze manier beperk je de moeite die je moet doen om iedereen mee te krijgen tot een eenmalige inspanning. Is iedereen aan boord, dan gaat het vanzelf. Jouw ambassadeurs kunnen zich volledig richten op hun eigen activiteiten, terwijl ze jou een enorme dienst bewijzen. En willen ze toch zelf iets toevoegen aan het bericht of iets niet delen, dan kan dat ook.

En nog even wat productinformatie

Via PostSpeaker kan content geplaatst worden op Facebook (zowel pages als persoonlijke pagina’s), LinkedIn en Twitter accounts. De tool is zowel in het Nederlands als in het Engels beschikbaar vanaf 49 dollar per maand en biedt een gratis proefperiode van twee weken (langer op aanvraag). Organisaties die PostSpeaker momenteel gebruiken om content te delen zijn HersenzEmolife, Schuberg Philis, Endeavor Management en ViaDesk.

Tip

Alles draait om het delen. Dus deel de licentie met jouw collega’s van HRM, dan kunnen ze collega's vragen vacatures te delen. Scheelt ook weer kosten voor recruiting. Zie www.postspeaker.com/employee-referral.

 

Meer bereik op social media? Maak het jouw ambassadeurs makkelijk

Met PostSpeaker delen jouw ambassadeurs jouw social mediaberichten automatisch op Twitter, LinkedIn en Facebook. Benieuwd hoe het werkt? Probeer nu 14 dagen gratis.

Probeer gratis

Goed artikel? Lees meer...