Visie

Het moet van Google

Geplaatst: 
1 september 2013

Google is de God aller gidsen. Van de slordige 100 miljard zoekopdrachten die wereldwijd maandelijks worden gegeven, neemt Google zo'n 70% voor zijn rekening. Wie gevonden wil worden, dient zich te houden aan de wetten die deze almachtige Gidsgod uitvaardigt.

Een positie in de top 10 is daarbij cruciaal. Uit onderzoek van Forrester Research blijkt dat 70% van de sitebezoeken via Google uit de top 10 komt en dat driekwart van de zoekers niet verder kijkt dan zijn neus lang is. En dat is om precies te zijn één pagina.

Help ik verdrink!

Google is grillig en wijzigt haar algoritmen met de dag. Was je een paar jaar terug dankzij een SEO-vriendelijke website in de top 5 terechtgekomen, sta je vandaag op de driehonderdvijftigste pagina. Doe je er niets aan dan ga je kopje onder en dreig je voorgoed spoorloos te verdwijnen.

Wat te doen als niemand je meer kan vinden?

Dan kun je op de bodem van de zoekresultaten de hand schudden van al die anderen die zich niet aan de wetten van Google hebben gehouden.

Stel je eens voor dat je daar op de bodem van de zoekresultaten een beetje om je heen kijkt. Je ziet een lotgenoot die zich wanhopig vastklampt aan nog een lotgenoot - ja, het stikt er van de lotgenoten - en je vangt hun gesprek op:

"Hoe komen we in godsnaam weer boven?"

"Geen idee! Wacht, ik googel even.... Ja, hier heb ik het: we moeten wachten tot Smit Tak ons naar boven komt halen!"

"Smit Tak?"

"Ja, dat schijnt het beste search engine optimazation bedrijf te zijn. Tenminste, die gasten staan bovenaan in de zoekresultaten."

Terwijl ze doorpraten, ben jij ze voor en bel je Smit Tak. Die delen je mede dat je achterin de rij mag gaan staan. Dankzij de wetten van Google draaien de SEO- en SEA-specialisten van Smit Tak overuren. Ondertussen heb je tijd om na te denken over de drie opties die Smit Tak je heeft geboden om boven te komen:

  1. Quick
  2. Dirty
  3. Nice & Slow

 Welke optie is de beste?

Quick: search enige advertising

Wil je zo snel mogelijk naar boven dan ga je voor search engine advertising (SEA) en zet je Google Adwords in. Kost wel een paar centen en als je pech hebt, dat wil zeggen als je veel concurrentie hebt, bakken met geld. Bekijk maar eens deze infographic.

Dankzij Adwords ben je snel weer boven, maar het is de vraag of het de enige en beste manier is. Volgens seogoogleguru.com geven vier van de vijf mensen aan nooit op betaalde zoekresultaten te klikken. En als er geklikt wordt, dan is de conversie afkomstig van betaalde zoekresultaten, drie keer lager.

Misschien is het toch beter op zoek te gaan naar een andere manier om wat hoger te komen.

Dirty: leid Google om de tuin

Je kan Google ook om de tuin te leiden. Ik zal er niet al te diep op in gaan, maar het komt erop neer dat je dan content aanbiedt die werkt als lokaas voor reclame, aanbiedingen, acties of sites van derden.

MAAR PAS OP!

Je raakt dan wel in een kat-en-muis-spel verwikkeld. Of, om preciezer te zijn, in een Panda-en-muis-spel. En tegelijkertijd ook nog eens in Penguin-en-muis-spel. Zowel het Panda- als het Penquin-algoritme zijn er namelijk op gericht content waar de gebruiker niet op zit te wachten, te weren uit de zoekresultaten. Hoe dat zit lees je in dit artikel op Publishr.com.

Our advice for publishers continues to be to focus on delivering the best possible user experience on your websites and not to focus on specific algorithm tweaks.
Matt Cutts, head of webspam team bij Google

Share

 Sites die een hoge positie in Google belangrijker vinden dan de gebruikersbeleving en relevantie van de content, zijn hun leven niet meer zeker.

Nice & Slow: content marketing

Heb je liever consumenten dan Google achter jouw broek aan zitten, dan blijft er nog maar een optie over: content marketing. Waarom content marketing? Omdat Google dezelfde doelstelling heeft: relevante, waardevolle content bieden waar mensen naar op zoek zijn.

Google beloont bedrijven die hoogwaardige content produceren met een hogere positie. En niet alleen Google, ook de gebruikers zelf. Content die waardevol is, wordt veelvuldig gewaardeerd, gedeeld en besproken. Ofwel,  Google  Content Marketing.