Visie

Met reclame maak je geen vrienden

Geplaatst: 
1 juni 2013

Waarom is het tijd voor content marketing? Omdat de zoekterm 'content marketing' in Google trends omhoog vliegt? Omdat grote jongens als L'Oréal, Volkswagen of Ikea het licht hebben gezien? Of omdat je manager er laatst over begon? Zou kunnen, maar belangrijker nog: met reclame maak je geen vrienden.

Afgelopen zomer deed ik een rondvraag bij wat vrienden tijdens een barbeque. Geen van hen is werkzaam in reclame of marketing, maar het gesprek kwam daar wel op uit. Op een gegeven moment legde ik hen de volgende vraag voor: Stel dat reclame een VRIEND van je zou zijn, wat voor vriend is hij dan?  Mijn vrienden kwamen met de volgende omschrijvingen:

"Reclame? Dat is iemand die er altijd heel goed uitziet, heel verzorgd."
"Bij hem gaat het vooral om de buitenkant."
"Hij wil met iedereen graag vrienden worden. Een beetje té graag."
"Net als je iets anders aan het doen bent, komt hij ongevraagd binnenvallen."
"Het is een enorme aandachttrekker."
"Ja, en een praatjesmaker die zich mooier voordoet dan hij is."
"Je moet hem met een korreltje zout nemen."
"Hij interrumpeert, luistert nooit en wil alleen maar zenden."
"Hij praat ook heel hard en vaak in de gebiedende wijs."
"Hij probeert je van alles te aan te smeren. Soms trap je er nog in ook!"
"Hij blijft zijn verhaal maar herhalen, eindeloos."
"Uiteindelijk is hij gewoon op je portemonnee uit."
"Als het even kan, probeer ik hem te ontlopen."

Mooie VRIEND...

En als adverteerder stuur jij die vriend op pad. Je betaalt hem een astronomisch bedrag om het aan te pappen met de mensen die je zo dierbaar zijn: je (potentiële) klanten. En het erge is: ze denken dat hij jou is.

The consumer isn't a moron. She is your wife.
David Ogilvy

Share

Vroeger kreeg reclame nog een voet tussen de deur, maar tegenwoordig gooien de mensen als ze ook maar even de kans krijgen, de deur voor zijn neus dicht. Ze schenken hem minder en minder aandacht. Negeren hem. Slaan hem over. Zappen hem weg. Klikken hem weg. Steeds minder mensen willen vrienden met hem worden.

En daar ligt een geweldige kans!

Want stel je eens voor wat er gebeurt als je je niet zou laten vertegenwoordigen door zo'n duurbetaalde praatjesmaker maar zélf vrienden wordt met jouw klanten? Dat je de tijd neemt om naar ze te luisteren. Naar hun problemen, wensen, ideeën en verhalen... Dat je ze altijd probeert te helpen... Dat je de antwoorden hebt op hun vragen... Dat je ze laat genieten... Dat ze je vertrouwen en het gevoel hebben altijd bij je terecht te kunnen... Dat je laat merken dat je gaat voor een open, gelijkwaardige en duurzame relatie... Dan ga je hun harten veroveren. Dan willen ze jouw klant worden en blijven, tot in de eeuwigheid, Amen.

Zo maak je vrienden...

Sommige adverteerders vinden het moeilijk, vrienden maken. Die laten reclamevrienden uit betere tijden opnieuw opdraven: Martine Bijl van Hak en Peer Mascini van Melkunie. Op mij komt het over als pure wanhoop: omdat niets meer werkt iets proberen wat vroeger wel werkte.

Voor jou, de marketeer die vooruit kijkt, is vrienden maken een koud kunstje: je ruilt gewoon reclame in voor content marketing. Content marketing is de kunst om precies te begrijpen naar welke content jouw doelgroep op zoek is. Je speelt in op deze behoefte met content die én de helpende hand biedt én verband houdt met de aanschaf of het gebruik van jouw producten of diensten. Die content bied je vervolgens aan via een doordachte mix van middelen en (sociale) media, off- en online.