Vroeger kreeg reclame nog een voet tussen de deur, maar tegenwoordig gooien de mensen als ze ook maar even de kans krijgen, de deur voor zijn neus dicht. Ze schenken hem minder en minder aandacht. Negeren hem. Slaan hem over. Zappen hem weg. Klikken hem weg. Steeds minder mensen willen vrienden met hem worden.
En daar ligt een geweldige kans!
Want stel je eens voor wat er gebeurt als je je niet zou laten vertegenwoordigen door zo'n duurbetaalde praatjesmaker maar zélf vrienden wordt met jouw klanten? Dat je de tijd neemt om naar ze te luisteren. Naar hun problemen, wensen, ideeën en verhalen... Dat je ze altijd probeert te helpen... Dat je de antwoorden hebt op hun vragen... Dat je ze laat genieten... Dat ze je vertrouwen en het gevoel hebben altijd bij je terecht te kunnen... Dat je laat merken dat je gaat voor een open, gelijkwaardige en duurzame relatie... Dan ga je hun harten veroveren. Dan willen ze jouw klant worden en blijven, tot in de eeuwigheid, Amen.
Zo maak je vrienden...
Sommige adverteerders vinden het moeilijk, vrienden maken. Die laten reclamevrienden uit betere tijden opnieuw opdraven: Martine Bijl van Hak en Peer Mascini van Melkunie. Op mij komt het over als pure wanhoop: omdat niets meer werkt iets proberen wat vroeger wel werkte.
Voor jou, de marketeer die vooruit kijkt, is vrienden maken een koud kunstje: je ruilt gewoon reclame in voor content marketing. Content marketing is de kunst om precies te begrijpen naar welke content jouw doelgroep op zoek is. Je speelt in op deze behoefte met content die én de helpende hand biedt én verband houdt met de aanschaf of het gebruik van jouw producten of diensten. Die content bied je vervolgens aan via een doordachte mix van middelen en (sociale) media, off- en online.