Content marketing strategie

Strategie draait om het maken van keuzes. Dat valt niet mee als je maar even aandacht wordt gegund. Als de eigen middelen beperkt zijn, de mogelijkheden eindeloos en de concurrentie moordend. Hoe kom je tot weloverwogen keuzes en een doortimmerde content marketing strategie?

In de Verenigde Staten lopen ze nog altijd voorop met content marketing. Inmiddels hebben dan ook ruim acht op de tien B2B marketeers een content marketing strategie, zo blijkt uit een studie van het Content Marketing Institute. Dat klinkt bemoedigend. Aan de andere kant heeft slechts eenderde een gedocumenteerd plan.

In 10 stappen naar een content marketing strategie

In Nederland zal dat aantal niet groter zijn. Toch is een gedocumenteerd plan cruciaal voor het uiteindelijke succes. Maar ook om samen te kunnen werken. Om anderen mee te krijgen. Om externe partijen aan te sturen. Om koers te houden en bij te sturen. Het maken van een strategisch content marketingplan vergt tijd en inspanning, maar de voordelen wegen er ruimschoots tegenop.

Your top of the funnel content must be intellectually divorced from your product but emotionally wed to it.
Joe Chernov

Dit zijn de tien belangrijkste vragen die je tenminste zult moeten beantwoorden om je content marketing strategie te bepalen:

  1. Met welk doel zetten we content marketing in?
  2. Op wie richten we ons?
  3. Met welke onderscheidende, aantrekkelijke content sluiten we aan op de informatiebehoefte en hoe zorgen we ervoor dat de volgende stap in de customer journey wordt gezet?
  4. Hoe zorgen we ervoor dat de content wordt gevonden (via Google)?
  5. In welke vorm gaan we de content aanbieden?
  6. Welke (paid, owned, earned) kanalen zetten we in?
  7. Wanneer en hoe vaak gaan we publiceren?
  8. Hoe gaan we de content promoten en hoe zorgen we ervoor dat die wordt gedeeld?
  9. Met welke kpi’s meten we de doelstelling en hoe gaan we die monitoren?
  10. Wat hebben we nodig om het plan te realiseren in termen van tijd, geld en mankracht?

 

Kun je wel wat hulp gebruiken bij jouw content marketing strategie?

Van de inhoud heeft ruime ervaring met het bepalen van contentstrategiën en het opstellen van een content marketingplan, zowel voor B2B als B2C kanten. Zo hebben we Alex en Binck Bank, NVN, KNGF, Weee en Novisource aardig op weg kunnen helpen.

Meer bereik op social media? Maak het jouw ambassadeurs makkelijk

Met PostSpeaker delen jouw ambassadeurs jouw social mediaberichten automatisch op Twitter, LinkedIn en Facebook Pages. Benieuwd hoe het werkt? Vraag een gratis demo aan.

Demo aanvragen