Het is met 247.239.402 downloads (peildatum 06/03/'14) de populairste Firefox plugin: AdBlock Plus (ABP). Een handig stukje software waarmee je opdringerige reclameboodschappen de mond snoert. Te installeren op Firefox, Google Chrome, Opera en Internet Explorer. Uit onderzoek blijkt dat 10% tot 20% van alle reclame wordt geblokkeerd. Wat als iederéén online reclame de rug toe keert?
AdBlock Plus is gemaakt om slechte reclame te weren van het internet en je online privacy te beschermen. Om internetters van video’s en nieuwsartikelen te laten genieten zonder gestoord te worden door banners, pop-ups en webcommercials die schreeuwen om aandacht. AdBlock’s populistische missie is om het internet voor iedereen beter te maken. Door sitebezoekers de ultieme tool in handen te geven om banners en ander reclamegeweld uit te bannen. En zo de macht aan het volk terug te geven.
Wereldwijd meer dan 15 miljoen gebruikers
AdBlock Plus is wereldwijd meer dan 247 miljoen keer gedownload en telt bijna 20 miljoen dagelijkse gebruikers. Dat is best veel. En AdBlock Plus is niet de enige software waarmee je reclame kan omzeilen. Volgens onderzoek van Clarity Ray uit 2012 blijkt het volgende:
- Gemiddeld wordt 9,26% van alle reclame-impressies geblokkeerd met uitschieters op sommige sites van 50%.
- In Nederland wordt 8,40% van de reclame geblokkeerd. Landen waar reclame het meeste wordt geweerd, zijn Oostenrijk (22,50%), Hongarije (21,52%) en Duitsland (19,44%).
- Firefox gebruikers scoren het hoogst (17,81%), gevolgd door Safari (11,30%) en Chrome (10,06%).
- Mobiel blokkeren neemt toe: Android laat een 'blocking ratio' zien van 2,24% en iOS 1,33%.
Download hier het onderzoeksrapport (pdf).
Vergelijkende reclame
De onderzoekers zien een duidelijke toename in het gebruik van ad blocking software. Om de meerwaarde ervan te ervaren, heb ik zelf de proef op de som genomen en Telegraaf.nl bezocht met en zonder AdBlock Plus.
Zo ziet Telegraaf.nl eruit met reclame:
Je krijgt dus eerst een homepage take-over die je moet wegklikken (of die na een aantal seconden vanzelf verdwijnt). Met AdBlock Plus ziet Telegraaf.nl er zo uit:
Wat vind jij? Stuk rustiger toch? De Telegraaf oogt ook minder goedkoop. Je zou er bijna geld voor over hebben…
Uitgevers maken zich zorgen
De toenemende populariteit begint sommige websites toch wat zorgen te baren. Een mooi voorbeeld komt uit Duitsland. Een aantal Duitse uitgevers, waaronder Spiegel Online, protesteerde in mei tegen AdBlock Plus. Een aantal van hen toonde op de site een anti-AdBlock banner die linkte naar een aparte site waar werd uitgelegd hoe je AdBlock Plus uit kon zetten. AdBlock reageerde snibbig met de volgende tweet:
Strategische vergissing
AdBlock heeft geen enkele medelijden met sites die het wat hen betreft te bont maken en houdt er zo zijn eigen visie op na: “Wij geloven in de waarde van hoogwaardige journalistiek. Natuurlijk moeten uitgevers daar geld mee kunnen verdienen.” zegt Till Faida, Adblock’s managing director. “Maar uitgevers hebben een strategische vergissing gemaakt door geld te willen verdienen met lawaaiige banners zonder op zoek te gaan naar alternatieve advertentiemethoden die wel acceptabel zijn voor het publiek.”