Herhaling: de kracht zit in de herhaling
Er zijn overigens nog vele andere theorieën hierover. Ene Thomas Smith adviseerde in 1885 in zijn gids voor ‘Successful Advertising’ een frequentie van niet minder dan twintig en wel hierom:
- The first time people look at any given ad, they don't even see it.
- The second time, they don't notice it.
- The third time, they are aware that it is there.
- The fourth time, they have a fleeting sense that they've seen it somewhere before.
- The fifth time, they actually read the ad.
- The sixth time they thumb their nose at it.
- The seventh time, they start to get a little irritated with it.
- The eighth time, they start to think, "Here's that confounded ad again."
- The ninth time, they start to wonder if they're missing out on something.
- The tenth time, they ask their friends and neighbors if they've tried it.
- The eleventh time, they wonder how the company is paying for all these ads.
- The twelfth time, they start to think that it must be a good product.
- The thirteenth time, they start to feel the product has value.
- The fourteenth time, they start to remember wanting a product exactly like this for a long time.
- The fifteenth time, they start to yearn for it because they can't afford to buy it.
- The sixteenth time, they accept the fact that they will buy it sometime in the future.
- The seventeenth time, they make a note to buy the product.
- The eighteenth time, they curse their poverty for not allowing them to buy this terrific product.
- The nineteenth time, they count their money very carefully.
- The twentieth time prospects see the ad, they buy what is offering.
En volgens deze videoreportage van De Speld zijn “onnodige herhalingen die twee keer hetzelfde zeggen en niets toevoegen, vaak overbodig en nutteloos.” Daar is ook wat voor te zeggen.
Een zwaluw maakt nog geen mooie zomer
Hoe dan ook, moraal van het verhaal is: er is sprake van de wet van toe- en afnemende meeropbrengsten. En één zwaluw maakt nog geen mooie zomer.
Reclame mag dan bij één contact niet effectief zijn, content promotie is dat wel. Tenminste, als de doelgroep bestaat uit mensen die hebben aangegeven open te staan voor jouw berichten. Door zich in te schrijven, je te volgen etc. Dan heb je de eerste schifting tussen geïnteresseerden en niet-geïnteresseerden immers al gehad.
Er mag dan al effect zijn bij een enkele aankondiging, dat betekent niet dat je er niet meer uit halen valt. Er zijn altijd mensen die je bericht niet hebben gezien, het zijn vergeten of een andere reden hebben er even niets meer te doen. Dat pleit voor herhaling.
Aan de andere kant, de content marketingfilosofie schrijft ons voor dat je zo min mogelijk moet pushen. Je wilt niet storen. Het idee is dat de klant naar jouw content op zoek gaat, zie mijn blog ’Verantwoord storen doe je zo!
Houd het bij twee
Ik zou het dus bij bij twee houden. En daarvoor is nog een reden: als je meerdere kanalen inzet voor je promotie, is er waarschijnlijk overlap in bereik en dus een kans dat iemand toch vaker dan twee keer jouw bericht onder ogen krijgt.
Ga je voor twee keer dezelfde promotie, maak het tweede bericht dan net even anders dan het eerste. Simpelste oplossing is door er een reminder van te maken.
En houd het bij
Een belangrijke kanttekening bij dit verhaal is dat de frequentie gaat over het contact met een doelgroeppersoon en niet over het aantal keer dat je een bericht verstuurt. Er kunnen elke dag nieuwe prospects bij komen voor wie de content heel relevant is en die nog geen weet van hebben van wat jij in de aanbieding hebt. Daar moet je dus wat aan doen ook al heb je die content jaren geleden bij anderen al eens onder de aandacht gebracht.
Dit impliceert dat je moet bijhouden wie er sinds de vorige content promotie bij is gekomen.
Kan ik u helpen of kijkt u liever eerst nog even rond?
Dan de vraag hoe vaak je iemand überhaubt pushberichten kan sturen ter promotie van je content. Ook al heb je elke dag verse, onmisbare content voor iemand in de aanbieding, misschien zit die persoon er helemaal niet op te wachten om daar frequent op gewezen te worden.
Wit dit betreft is er maar één manier om erachter te komen: vraag het. Vraag het op het moment dat iemand zich abonneert (of je gaat volgen) en vraag het na verloop van tijd nog eens. Vergelijk het met een klant in een kledingwinkel. Kan ik u helpen of kijkt u liever eerst zelf even rond?
Iedereen tegelijkertijd een pushbericht sturen zodra je een nieuw artikel online hebt gezet, is ouderwets eenrichtingsverkeer. Top down zenden. We hebben nu de middelen om maatwerk te leveren, dus laten we die dan ook gebruiken.