In de jaren tachtig en negentig kreeg je met reclame nog een voet tussen de deur, maar tegenwoordig gooit men bij de eerste de beste gelegenheid de deur voor je neus dicht. Reclameboodschappen krijgen minder aandacht, worden niet meer serieus genomen, genegeerd of overgeslagen. De consument is vrijwel resistent geworden. Het moet dus anders.
Content marketing is een sterk verbeterde vorm van reclame. Een vorm die beter aansluit bij het consumentengedrag en het medialandschap van vandaag de dag. Die verbetering zit voor een belangrijk deel in het omdraaien van de principes die ten grondslag liggen aan traditionele reclame. Dit zijn de vijf voornaamste grondbeginselen van content marketing.
Grondbeginsel #1: Het gaat over de klant
Bij content marketing gaat het niet over jou. Niet jouw bedrijf, merk, product of dienst centraal, maar de informatiebehoefte van jouw (potentiële) klanten. Je voorziet in hun behoefte met waardevolle en aantrekkelijke content. Zo hebben we content marketing ook gedefinieerd. Content marketing informeert, leert of vermaakt eerst en gaat pas daarna over op overtuigen en verkopen.
Meer over dit grondbeginsel lees je in de blog ‘Content marketing gaat niet over Joe'
Grondbeginsel #2: Het is maatwerk
Het adagium 'one-size-fits-all' kan overboord. Want om naadloos aan te sluiten bij de informatiebehoefte, is maatwerk vereist. Hiervoor moet je weten in welke fase van de customer journey iemand zich bevindt en naar welke informatie men op zoek is.
Meer over dit grondbeginsel lees je in de blog ‘One size content fits none’
Grondbeginsel #3: Het is redactioneel
Hoe overtuigend je ook een product of dienst aanprijst, vandaag de dag laten consumenten zich niet zo makkelijk iets aansmeren. Bij content marketing maak je redactionele content waar mensen voor open staan, omdat die hun vragen beantwoordt. Omdat die geloofwaardig en betrouwbaar is. En ruimte laat om zelf te beslissen. Dit betekent dat je meer als een uitgever moet gaan denken en opereren.
Meer over dit grondbeginsel lees je in de blog ‘Dumb ways to lie in content marketing’