Content marketing voorbeelden
Heel wat grote en kleine bedrijven - zowel B-to-B als B-to-C - weten hoe ze met content marketing klanten kunnen aantrekken en binden. Hoe doen ze dat en waar gaat hun content eigenlijk over? Laat je inspireren door 20 aansprekende content marketing voorbeelden.
De twintig content marketing voorbeelden die we hebben geselecteerd, kunnen we onderbrengen in zes verschillende contentrichtingen. Op deze pagina gaan we dieper in op iedere richting en illustreren we iedere richting met een aantal voorbeelden.
1. Productaanschaf
Wat wil de potentiële klant allemaal weten om een keuze te maken? Als het gaat om wasknijpers denk ik niet zo veel, als het gaat om een nieuwe wasmachine aardig wat. Het gaat hier om alle informatie die een rol speelt in het keuzeproces, denk aan informatie over producteigenschappen, productiewijze, toepassingsmogelijkheden, verkrijgbaarheid, versies, opties, accessoires, prijs, garantie en inruilwaarde. Maar ook over het kunnen proberen of laten demonstreren. En het laten zien van praktijkvoorbeelden.
Mogelijkheden zat dus. Wel is het zaak de potentiële klant niet te overspoelen met informatie of af te leiden, maar stap voor stap te helpen. Alleen dan krijg je hem dichterbij de kassa.
Voorbeelden van content gericht op productaanschaf
- Een voorbeeld waar dit goed uit de ‘verf’ komt is de productselector van Sikkens.
- Op de site van het Nieuw Zeelandse merk Coffee Supreme neemt Mr. Woodward je bij de hand en helpt je de koffie te vinden waar jij van houdt.
- Op deze site van IBM zijn tientallen case studies te lezen en bekijken over de resultaten die klanten behalen met predictive analytics. In dit artikel lees je er meer over.
2. Productgebruik
Bij bepaalde producten is er een grote behoefte aan informatie over het gebruik ervan. Bijvoorbeeld bij complexe producten als soft- en hardware. Maar ook bij simpele producten zoals een barbecue. Het gekke is dat veel merken het beantwoorden van vragen, het geven van advies en het oplossen van problemen overlaten aan gebruikers. Maar waarom zou je dit doen? Het is een geweldige kans om service te bieden. Om een vinger aan de pols te houden als het gaat om klanttevredenheid. Om inzicht te krijgen in hoe men jouw product of dienst ervaart. Suggesties te krijgen en zelf vragen te stellen. En niet in de laatste plaats biedt het de mogelijkheid voor cross en deep selling.
Voorbeelden van content gericht op productgebruik
- Om even terug te komen op de barbecue: het merk Weber biedt uitgebreide informatie rondom het barbecueën. Bijvoorbeeld over indirect grillen (om maar iets te noemen). Zie de website. En via de Grill Academy kun je zelfs als een pro leren barbecueën.
- Een ander mooi voorbeeld is van L’Oréal met makeup.com. Een online magazine dat vrouwen actuele informatie, nieuws, advies en amusement biedt op het gebied van cosmetica. In het artikel "Content omdat je het waard bent." lees je hier meer over.
3. Productbehoefte
De content kan ook inspelen op een behoefte. Dat kan een probleem of gemis zijn waar je een oplossing voor zoekt, bijvoorbeeld de wens om online beter vindbaar te worden. Hier gaat het om het beantwoorden van vragen als: wat is het probleem precies? Hoe weet ik of ik hetzelfde probleem heb? Hoe komt het? Wat gebeurt er als je er niets aan doet? En wat kun je eraan doen?
De behoefte kan ook een wens of ambitie zijn die niet gerelateerd is aan een probleem of gemis. Bijvoorbeeld zin in vakantie of een feest. De kunst is hier om de gewenste situatie als het ware dichterbij te halen. Door die zó concreet te maken dat de doelgroep zich als het ware al in die situatie bevindt. En door aan te geven hoe (makkelijk) die situatie te bereiken is. Dit klinkt als reclame, maar het kan uitstekend op een redactionele manier met (foto)reportages, toplijsten, gebruikservaringen, testverslagen e.d. By the Grape doet dit heel goed (zie hieronder).
De behoefte kan latent of manifest zijn. Is de behoefte latent aanwezig, dan is het zaak de doelgroep een beetje op weg helpen. Bijvoorbeeld door te inspireren, zie hieronder het voorbeeld van Flexa.
Voorbeelden van content gericht op productbehoefte
- Colgate heeft in de Verenigde Staten het 'Oral Dental Research Center'. Daar kun je als consument terecht voor eerlijk en deskundig advies over mond- en gebitsverzorging. Het is niet alleen een deskundige bron van informatie voor consumenten, ook voor studenten en professionals. Meer hierover lees je in het artikel "Colgate's stralend witte content".
- Flexa laat zien hoe kleuren tot hun recht komen in verschillende interieurs en wat je met verschillende kleuren of structuur kan doen. Ook IKEA inspireert. Bijvoorbeeld via een speciaal YouTube kanaal waarop je kan ontdekken wat je allemaal kan doen met een kleine ruimte.
4. Merkbeleving
Ben je een beroemd merk met een rijke historie en een grote schare fans? Zijn dat echte merkabassadeurs die hun ervaring met en enthousiasme voor uw merk willen delen met anderen? En heb je veel te vertellen en te laten zien waarvan je zeker weet dat daar publiek voor is? Dan kunnen jouw merk en de manier waarop fans ermee omgaan centraal staan in jouw content marketingstrategie.
Voorbeelden van content gericht op merkbeleving
- Coca-Cola speelt in op o.a. de merkhistorie en laat oude reclameposters, kinderverhalen, ansichtkaarten, films en andere uitingen zien waarin het merk een rol heeft gespeeld. In het artikel "Refreshing content from Coke." lees je er meer over.
- Harley Davidson organiseert speciale Harley bijeenkomsten, activiteiten en toertochten.
5. Context van het product
Soms is het nodig de content in een bredere context te plaatsen, omdat de doelgroep voor het product an sich te weinig interesse heeft. Neem verfkwasten. Daarvoor ga je niet zo snel naar een website. Als informatie hierover gekoppeld wordt aan informatie over verf, gereedschap, interieur of doe-het-zelven dan is het een stuk interessanter. Wat voor verfkwasten geldt, geldt voor heel veel producten en diensten. Ze maken deel uit van een groter geheel, de totaaloplossing.
Voorbeelden van content gericht op de context
- Een van de bekendste voorbeelden is Albert Heijn dat met Allerhande recepten aanbiedt en daarin de eigen producten een rol laat spelen.
- Op Eropuit van de NS vinden bezoekers ideeën voor leuke dagjes uit.
- Gewoon over Geld van FREO. Een blogsite met verhalen over betalen, geld lenen en (be)sparen. In dit artikel lees je een interview over dit platform met content marketeer Maartje Eradus van FREO.
- Yunomi is een online magazine van en voor vrouwen, mogelijk gemaakt door Unilever. Hier vinden jonge vrouwen alles wat hen bezighoudt, van mode tot koken en van lichaamsverzorging tot kinderen.
- Open Forum van American Express is een online magazine met als doel “powering small business succes”. Hierover leest u meer in het artikel "American Express bouwt credits op met content marketing".
- Cleveland Clinic uit Florida heeft een aparte gezondheidsportal, Health Hub, met uitgebreide informatie over aandoeningen en gezondheid. Meer hierover lees je in het artikel "Content waar je beter van wordt."
6. Lifestyle of subcultuur
Wanneer het onderscheidend vermogen van een merk zit in het imago en branding belangrijk is, kun je jezelf associëren met een bepaalde (sub)cultuur of lifestyle. Vaak wordt een bepaalde sport of muziekgenre geclaimd of een model, artiest of sporter aan het merk gekoppeld. Het is een methode waar reclame en sponsoring veelvuldig gebruik van maken. Ook met content marketing kun je jouw merk laden.
Voorbeelden van content gericht op lifestyle of subcultuur
Het zal je niet verbazen dat voornamelijk mode- en sportmerken voor deze richting kiezen. Drie voorbeelden:
- Rubber Tracks van Converse. Opkomende muzikanten mogen gratis hun tracks opnemen in de Converse studio in Brooklyn. Converse publiceert deze muziek.
- Pepsi Pulse brengt je de popcultuur van dit moment met tracks, updates, events en concerten.
- Redbull is een medium op zichzelf dat zich richt op muziek, skating, bikes, snowboarding en andere stoere sporten.