Voordeel #4: Je haalt meer uit andere middelen
Een belangrijk voordeel van content marketing is dat relevante content je helpt aan een betere Google ranking waardoor jouw website beter vindbaar is en meer bezoekers krijgt. Aantrekkelijke content voedt de dialoog. Informatieve content doet een hoop voorwerk voor sales, zodat die zich kan richten op de beslissende fase in de customer journey en de persoonlijke relatie. Content ondersteunt aftersales met bijvoorbeeld Q&A’s, tips & tricks.
Voordeel #5: Je sluit naadloos aan op een behoefte
Bij content marketing bied je informatie waarin iemand geïnteresseerd is. Die content staat klaar op het moment dat men daar voor open staat. En op de plaats die het beste uitkomt. Je staat klaar als men je nodig heeft.
Voordeel #6: Je smeedt het ijzer als het heet is
Content marketing maakt gebruik van (online) onderzoek, geavanceerde tracking- monitoring- en analysetools en marketing automation software. Hierdoor weet je in welke fase van de customer journey een klant of prospect zich bevindt. Je kent per fase de informatiebehoefte en stemt daar de content op af. Je weet bovendien wat je moet doen om iemand de volgende stap te laten zetten. Als je het goed inricht en goed meet, zit je met content marketing bovenop de conversie.
Hoe dit in de praktijk kan werken lees je in de blog ‘Met content marketing zit je bovenop de conversie’
Voordeel #7: Je wordt beter gevonden via Google
Google houdt van content marketing. Omdat Google hetzelfde doel voor ogen heeft: mensen de content aanreiken waarnaar ze op zoek zijn. Regelmatig en frequent relevante content publiceren, bijvoorbeeld via een blog, draagt bij aan een betere ranking.
Meer over de waarde van content marketing voor SEO lees je in de blog 'Het MOET van Google'
Voordeel #8: Je benut de kracht van mond-tot-mond reclame
Met content marketing maak je optimaal gebruik van de kracht van mond-tot-mond reclame. Het internet biedt consumenten en professionals een podium om hun meningen over en ervaringen met organisaties, producten en diensten kenbaar te maken en te delen.
Een review kan een product maken of breken. Zowel off- als online speelt mond-tot-mond reclame een doorslaggevende rol in het beslissingsproces. Van oriëntatie tot en met evaluatie.
Voordeel #9: Je hebt meer creatieve vrijheid
Zolang je blijft adverteren, zit je in een vervelend keurslijf: het keurslijf van de 30 seconden spot en de 1/1 pagina. Van de skyskraper, de 125 tekens lange tekstlink, de 118,5 x 175 cm Abri. En ga zo maar door. Met content marketing kies je zelf de vorm die nodig is om optimaal jouw boodschap over te brengen.
Voordeel #10: Het levert je een schat aan informatie op
Door continu onderzoek te doen naar de informatiebehoefte heb je een schat aan informatie waarmee je de dienstverlening of producten kunt verbeteren en je klanten tevredener kunt stellen. En waarmee je uitermate relevante en rijke content kunt (laten) maken; bruikbaar voor zowel bestaande klanten als prospects. Voor alle stappen in de customer journey.
Hoe dit in de praktijk kan werken, lees je in de blog 'Maak van je klant je beste verkoper'