Op een relevante en aantrekkelijke manier prospects en klanten de helpende hand bieden zonder direct jouw product of dienst aan te prijzen, dat is in essentie de betekenis van content marketing. Je biedt waardevolle informatie waarmee je hen helpt betere keuzes te maken of meer uit jouw product of dienst te halen.
De strategische gedachte hierachter is dat wanneer je dit consistent en consequent doet, men jouw organisatie gaat zien als een betrouwbare bron van waardevolle informatie. Je wekt vertrouwen, sympathie en verwerft autoriteit. En daar word je voor beloond met merkvoorkeur, –trouw en mond-tot-mond-reclame.
Wat is de definitie van content marketing?
Om uit te leggen wat content marketing is, kunnen we het beste eerst kijken naar de definitie van het Amerikaanse Content marketing Institute. Die luidt als volgt:
"Content marketing is a marketing technique of creating and distributing relevant and valuable content to attract, acquire, and engage a clearly defined and understood target audience – with the objective of driving profitable customer action."
Bij Van de inhoud hebben we deze definitie als volgt vertaald:
“Content marketing is de kunst om precies te begrijpen naar welke informatie jouw doelgroep op zoek is. Je speelt in op deze behoefte met content die én de helpende hand biedt én verband houdt met de aanschaf of het gebruik van jouw producten of diensten. Deze content bied je vervolgens aan via een doordachte mix van on- en offline middelen en (sociale) media met als doel klanten aan te trekken en te binden.”
Wat is het doel van content marketing?
Het uiteindelijke doel van content marketing is dus om klanten aan te trekken en te binden. Ofwel, om van een prospect een klant te maken en van een klant een ambassadeur. De inspanningen zijn erop gericht om de prospect te verleiden de volgende stap te zetten in de customer journey.
Benieuwd hoe je deze conversies voor elkaar krijgt? Lees dan de blog ‘Met content marketing zit je bovenop de conversie.'
Wat is het verschil met inbound marketing?
Content marketing wordt ook wel inbound marketing genoemd. Toch is er een belangrijk verschil. Bij inbound marketing draait het erom online gevonden te worden via zoekmachines, websites en social media. Dit doe je door waardevolle content te publiceren en via fora en communities de interactie met prospects en klanten aan te gaan.
Bij content marketing is dit slechts een deel van het verhaal. Ook offline media, persoonlijke communicatie, evenementen en mobile kunnen worden ingezet. Daarnaast speelt content promotie, bijvoorbeeld via Google Adwords of radio, een belangrijke rol. (Dit zou je kunnen zien als ‘outbound marketing’.)
Wat is content marketing niet?
De content marketingfilosofie is gebaseerd op vijf grondbeginselen die haaks staan op de manier waarop veel bedrijven gewend zijn te communiceren met hun doelgroepen.
Lees dit artikel voor een uitleg van de vijf grondbeginselen van content marketing.
De basiselementen van content marketing
Met content bedoelen we de vorm en inhoud van een boodschap. Die inhoud kan informatie zijn, educatie of vermaak, al naar gelang de doelstelling. Content is het eerste basiselement van content marketing.
Zoals aangegeven, hanteren we het principe: ga niet storen, de doelgroep komt naar jou toe. Hiervoor is het belangrijk dat de content gezocht en gevonden kan worden. Daarom is zoekmachineoptimalisatie het tweede basiselement van content marketing.
Content heeft een plek nodig waar mensen die kunnen vinden, een drager of medium. Jouw eigen website of winkel bijvoorbeeld. Media zijn daarnaast belangrijk om content te promoten. Bijvoorbeeld als mensen er niet automatisch naar op zoek gaan. Of niet online zoeken. Voor de publicatie en promotie maken we dus off- en online media nodig. Deze vormen het derde basiselement van content marketing.
We maken hierbij onderscheid in owned, paid en earned media:
- Owned media: bij publicatie en promotie van content maken we zoveel mogelijk gebruik van eigen media, zoals website, email en social media. Deze kanalen heb je in eigen beheer waardoor je volledig controle over de manier waarop de content wordt getoond.
- Earned media: daarnaast proberen we redactionele aandacht te krijgen in diverse media. Deze noemen we earned media. Denk hierbij aan de enorme publiciteit die Apple weet te krijgen bij de lancering van nieuwe producten.
- Paid media: mochten we via owned en earned media onvoldoende bereik realiseren dan kan het nodig zijn betaalde media in te zetten. Bijvoorbeeld radio, Google Adwords, display advertising of betaalde redactionele aandacht.