Visie

Online geeft content marketing vleugels

Geplaatst: 
1 maart 2013

Heb je niets met figuren die overal maar blind achteraan rennen? Heb je een hekel aan hyperig gedoe? Wantrouw je collega’s die roepen dat ‘we’ (op z’n Mart Smeets) ook iets met social media moeten doen? Vind je professionals die non-stop in de weer zijn met Tweets, Pins en Likes vermoeiend? En bekijk je elk nieuw wondermiddel dat uit de USA komt overwaaien, met argusogen? Ik ook.

Zo heb ik een van die wondermiddelen binnenste buiten gekeerd: CONTENT MARKETING. Elke vezel van deze nieuwe discipline heb ik tegen het licht gehouden. Door de mangel gehaald. Onder de loep genomen. Ik weet nu alles. Vuur al je vragen op me af, ik beantwoord ze. Ik ben van de inhoud. Ik hoor al een eerste vraag: En Peter, moet ik er iets mee?

Na een jaar intensieve en uitgebreide zelfstudie kan ik je zeggen: wat de Amerikanen ook beweren, content marketing is oude wijn in nieuwe zakken. Dus ja, je moet er iets mee. Waarom dat logisch is, leg ik straks uit. Eerst even waarom content marketing oude wijn is.

Bij content marketing speel je handig in op een informatiebehoefte die leeft bij je doelgroep door waardevolle, relevante en aantrekkelijke content aan te bieden. Content die verband houdt met jouw producten of diensten (hier lees je meer over de betekenis van content marketing). Is dit nieuw? Nee, bij lange na niet. Het bestaat al meer dan honderd jaar! Dus een hype kun je het niet noemen.

Content marketing avant la lettre

Sinds 1900 geeft Michelin reisgidsen en wegenkaarten uit. Je kent ze. De kaarten en gidsen moesten het autotoerisme aanmoedigen, wat weer gunstig was voor de verkoop van Michelin-banden. Content marketing avant la lettre.

Een ander voorbeeld: ze zeggen dat het een van de meest succesvolle reclamecampagnes uit zijn tijd is. Ik zeg dat dat komt omdat het begrip content marketing toen nog niet bestond. Hoe dan ook...

het was zijn tijd ver vooruit...
het was multimediaal...
het had een lange adem...
het was met Kees Brusse...
het was...

Shell helpt

De Shell helpt campagne is geschoeid op Amerikaanse leest. In de USA had Ogilvy & Mather een campagne gemaakt met de titel "Come to Shell for answers". In elke commercial behandelde de Shell Answer Man concrete problemen die mensen met hun auto konden krijgen. Aan het einde van de commercial toverde de Shell Answer Man een handige brochure tevoorschijn waar alle antwoorden over dat onderwerp in terug te vinden waren. De campagne was zeer succesvol en liep in de jaren '60, '70 en '80 (!)

Bij ons heette de Shell Answer Man gewoon Kees Brusse en de serie brochures Shell Helpt. Niet alleen tv maar ook dagbladen en tijdschriften werden ingezet om de argeloze automobilist te wijzen op de praktische informatie.

Ben je benieuwd hoe die commercials er toen uitzagen? Bekijk dan eens Shell Helpt, deel 19: ‘Wat er komt kijken bij het kopen van een nieuwe auto.’

En leuk is natuurlijk ook deze te vergelijken met de Amerikaanse versie.

 

Nog een voorbeeld van je reinste content marketing

Een ander voorbeeld van je reinste content marketing is de AllerHande van Albert Heijn. Dat blad bestaat al sinds 1955 (!) Oké, in het begin was het vooral informatie over het winkelbedrijf zelf, maar later werden ook huishoudtips en recepten toegevoegd en kreeg het meer het karakter van een tijdschrift.

Online media geven content marketing vleugels

Zo maar drie voorbeelden van content marketing uit de tijd dat niemand ooit van content marketing had gehoord. Stuk voor stuk een succesverhaal. Maar ook alle met een probleem: de oude zakken. Het kostte veel geld om mensen te laten weten dat je content had waar ze veel aan konden hebben. En omdat je de content niet digitaal beschikbaar kon stellen, werd die maar matig en uiterst langzaam gedeeld. In die tijd zei je niet zo snel tegen je buurman: 'Hé Roderick, heb jij deel 11 van Shell Helpt al? Nee? Je mag de mijne wel lenen.' En als je dat wel deed, duurde het een jaar voordat de buurman aan het einde van de straat hem had. Tegen die tijd had Shell al deel 20 bij de pompstations liggen. Kortom: het was oude wijn in oude zakken.

Nieuwe dimensie

Maar nu zit de oude wijn in nieuwe zakken. En die zijn digitaal! Dat maakt een wereld van verschil. In tijd en geld. Op de computer, laptop, smartphone of tablet kan iedereen content online zoeken en vinden, op ieder gewenst moment tot zich nemen en eindeloos en razendsnel delen. Voor de contentpromotie ben je daardoor minder afhankelijk van kostbare reclamecampagnes.

De online mogelijkheden voegen een nieuwe dimensie toe. Ze geven content marketing vleugels. Mits de content:

  • aansluit bij de informatiebehoefte van jouw doelgroep, zodat men ernaar op zoek gaat;
  • content SEO-proof is zodat die gevonden kan worden;
  • zo waardevol en aantrekkelijk is dat die wordt geconsumeerd, gewaardeerd en gedeeld;
  • zo overtuigend is dat die leidt tot het gewenste gedrag.

Is het dan toch een wondermiddel?

Nou, als we Joe Pulizzi -, content marketing evangalist - moeten geloven staan we zelfs aan de vooravond van een MARKETINGREVOLUTIE. Misschien overdrijft Joe een beetje. Het blijft per slot van rekening een Amerikaan. Ondertussen is er wel van alles aan de hand in reclame- en medialand. En rijst de vraag of je als marketeer serieus op content marketing moet inzetten.

Content marketing verdient op zijn minst onze aandacht. Omdat het een instrument kan zijn waarmee je beter en sneller je doelstellingen kunt bereiken. En omdat door de nieuwe dragers content marketing complexer en uitgebreider wordt, vergt het een hoop actuele kennis en specifieke vaardigheden om het effectief in te zetten. Content marketing is een vak.

Share