Voordelen van content marketing

Marketeers weten inmiddels wat content marketing is en beginnen blijkbaar de waarde ervan in te zien. Immers, wanneer je content marketing op de juiste manier inricht en uitvoert, verbeter je de effectiviteit en efficiency van jouw marketinginspanningen.Wat zijn nou precies de grote voordelen van deze nieuwe discipline?

Content marketing kan je heel wat opleveren. We hebben de tien grootste voordelen voor je op een rij gezet.

Voordeel #1: Je bespaart kosten voor mediabereik

Adverteren is kostbaar. In 2013 werd bruto 6,13 miljard euro uitgegeven aan reclameruimte (bron: Adformatie.nl). Zet je in op content marketing dan ben je minder afhankelijk van betaalde media om uw doelgroep te bereiken. Je maakt immers gebruik van SEO en 'owned' en 'earned media'. Als je de tijd neemt om (organisch) publiek op te bouwen, heb je helemaal geen betaalde media nodig. Heb je minder tijd, dan liggen de mediakosten aanzienlijk lager.

Mediakosten drukken zwaar op de begroting. Als je daar op bespaart, kun je investeren in de kwaliteit en kwantiteit van de content. Je kunt uitgebreid onderzoek doen en intensief testen. Je kunt blijven schaven aan de effectiviteit.

Voordeel #2: Je plukt langer de vruchten

Een reclamecampagne of -actie is per definitie tijdelijk. Alles wat je ermee wint, verliesje op termijn: de spontane naamsbekendheid, top-of-mind-awareness, inhoudelijke bekendheid, merkvoorkeur. Content marketing gaat langer mee dan reclame. Content blijft (online) bestaan en houdt zijn waarde zolang die vindbaar, relevant en aantrekkelijk is.

Derrick Neleman
Voordeel #3: Je hebt geen (kosten voor) waste

Met een traditionele campagne heb je te maken met waste. Stel, je verkoopt kinderwagens. je zendt een radiocommercial uit gericht op zwangere vrouwen, maar je betaalt voor het bereik van alle vrouwen tussen de 25 en 40 jaar. Je betaalt voor waste.

Bij content marketing is alles erop gericht ervoor te zorgen dat prospects jou opzoeken en niet andersom. Dat doe je door relevante content aan te bieden die gezocht en gevonden wordt. En vervolgens gewaardeerd en gedeeld. Met waste heb je niet te maken, tenzij je betaalde media inzet voor content promotie.

Zet je betaalde media in, maak dan bij voorkeur gebruik van media met uitgebreide targetingopties zoals Google Adwords, Facebook Ads en emailmarketing. Daarmee beperk je waste.

It no longer makes economic sense to send an advertising message to the many in hopes of persuading the few.
M. Lawrence Light

Voordeel #4: Je haalt meer uit andere middelen

Een belangrijk voordeel van content marketing is dat relevante content je helpt aan een betere Google ranking waardoor jouw website beter vindbaar is en meer bezoekers krijgt. Aantrekkelijke content voedt de dialoog. Informatieve content doet een hoop voorwerk voor sales, zodat die zich kan richten op de beslissende fase in de customer journey en de persoonlijke relatie. Content ondersteunt aftersales met bijvoorbeeld Q&A’s, tips & tricks.

Voordeel #5: Je sluit naadloos aan op een behoefte

Bij content marketing bied je informatie waarin iemand geïnteresseerd is. Die content staat klaar op het moment dat men daar voor open staat. En op de plaats die het beste uitkomt. Je staat klaar als men je nodig heeft.

Voordeel #6: Je smeedt het ijzer als het heet is

Content marketing maakt gebruik van (online) onderzoek, geavanceerde tracking- monitoring- en analysetools en marketing automation software. Hierdoor weet je in welke fase van de customer journey een klant of prospect zich bevindt. Je kent per fase de informatiebehoefte en stemt daar de content op af. Je weet bovendien wat je moet doen om iemand de volgende stap te laten zetten. Als je het goed inricht en goed meet, zit je met content marketing bovenop de conversie.

Hoe dit in de praktijk kan werken lees je in de blog ‘Met content marketing zit je bovenop de conversie’

Voordeel #7: Je wordt beter gevonden via Google

Google houdt van content marketing. Omdat Google hetzelfde doel voor ogen heeft: mensen de content aanreiken waarnaar ze op zoek zijn. Regelmatig en frequent relevante content publiceren, bijvoorbeeld via een blog, draagt bij aan een betere ranking.

Meer over de waarde van content marketing voor SEO lees je in de blog 'Het MOET van Google'

Voordeel #8: Je benut de kracht van mond-tot-mond reclame

Met content marketing maak je optimaal gebruik van de kracht van mond-tot-mond reclame. Het internet biedt consumenten en professionals een podium om hun meningen over en ervaringen met organisaties, producten en diensten kenbaar te maken en te delen.

Een review kan een product maken of breken. Zowel off- als online speelt mond-tot-mond reclame een doorslaggevende rol in het beslissingsproces. Van oriëntatie tot en met evaluatie. 

Voordeel #9: Je hebt meer creatieve vrijheid

Zolang je blijft adverteren, zit je in een vervelend keurslijf: het keurslijf van de 30 seconden spot en de 1/1 pagina. Van de skyskraper, de 125 tekens lange tekstlink, de 118,5 x 175 cm Abri. En ga zo maar door. Met content marketing kies je zelf de vorm die nodig is om optimaal jouw boodschap over te brengen.

Voordeel #10: Het levert je een schat aan informatie op

Door continu onderzoek te doen naar de informatiebehoefte heb je een schat aan informatie waarmee je de dienstverlening of producten kunt verbeteren en je klanten tevredener kunt stellen. En waarmee je uitermate relevante en rijke content kunt (laten) maken; bruikbaar voor zowel bestaande klanten als prospects. Voor alle stappen in de customer journey.

Hoe dit in de praktijk kan werken, lees je in de blog 'Maak van je klant je beste verkoper'

Meer bereik op social media? Maak het jouw ambassadeurs makkelijk

Met PostSpeaker delen jouw ambassadeurs jouw social mediaberichten automatisch op Twitter, LinkedIn en Facebook Pages. Benieuwd hoe het werkt? Vraag een gratis demo aan.

Demo aanvragen