Hoeveel van de 10.547 commercials kun jij zich nog herinneren?
Terwijl de consument langzaam onder de greep van reclame vandaan glipt, zien we steeds meer reclame op ons af komen. Zo werd er in 2011 volgens het Televisierapport 2011 van SPOT in Nederland netto voor 1,1 miljard euro aan televisiereclame uitgegeven, goed voor 10.547 commercials die bij elkaar 1.650.000 keer zijn uitgezonden. De reclame-exploitanten zijn er trots op; het heeft ze geen windeieren gelegd. Maar hoeveel van die 10.547 commercials kun jij je nog herinneren?
Help!
Eind van de streep: minder doelgroepbereik en een overload aan reclame waar niemand op zit te wachten. Hoe lastig is het dan om met een commerciële boodschap de aandacht op te eisen en je te onderscheiden van de concurrentie? Er zijn slechts drie opties:
- er heel veel geld in pompen zodat je nog een beetje ‘share-of-voice’ hebt;
- de allerbeste reclamecreatieven inhuren zodat je opvalt en indruk maakt;
- beide.
Welke optie je ook kiest, het kost een aardige duit. Ze zijn slechts weggelegd voor de rich and famous. Ondanks dat zij het zich kunnen veroorloven, zijn het juist grote adverteerders als Coca-Cola, Nike, Ikea en Unilever die op zoek gaan naar nieuwe wegen. Naar manieren die een hoger rendement opleveren. Bijvoorbeeld content marketing.