Visie

Pluk de vruchten van social media

Geplaatst: 
1 november 2013

Waarom is het tijd voor content marketing? Omdat je investeert in iets wat niet goed meer werkt? Omdat je met reclame geen vrienden maakt? Omdat je betaalt voor iets wat gratis is? Of omdat het moet van Google? Ja. En er is nog iets: je moet iets met social media wil je er de vruchten van plukken.

Wie wil adverteren kan zijn lol op. Geen vierkante centimeter, geen pixel, geen rol celluloid, geen graspriet, geen stukje katoen wordt ongemoeid gelaten om merknamen, logo’s en andere commerciële boodschappen de wereld in te sturen. Je kunt zelfs adverteren op de boord van het overhemd van Jean- Marie Pfaff. En daar zijn sinds enkele jaren ook nog eens social media bijgekomen.

De populariteit van Facebook, Twitter, Youtube, Pinterest, Instagrap, Snapchat en Linkedin geven veel marketeers het gevoel dat ze er iets mee moeten. Omdat ze anders de boot missen. Maar welke boot? En wat moet je er dan mee?

Een eerste gedachte is: adverteren. Geen onlogische gedachte, want dankzij al die profielen die al die argeloze mensen hebben achtergelaten, kun je uitstekend ‘targeten’; je uiting afstemmen op de demografische kenmerken, interesses, voorkeuren,... YOU NAME IT.

Het klinkt te mooi om waar te zijn

En dat is het ook: de gemiddelde clickratio van een advertentie op Facebook ligt op minder dan een half procent. Ofwel, van elke 10.000 mensen die je bereikt, val je er 9.995 lastig en weet je er 5 te verleiden om te klikken. Dat is significant ineffectief.

En dat is eigenlijk ook niet zo gek. Met een advertentie op Facebook interrumpeer je mensen die met elkaar contact hebben. Je stoort. En dat is niet sociaal. Daar komt nog bij dat uit onderzoek blijkt dat 57% van de Twitteraars en Facebookers gesponsorde updates misleidend vindt, zie dit artikel van Volkskrant. Facebook is op zoek naar een verdienmodel, maar is het geen zelfverloochening als je als social medium geld wilt verdienen aan iets wat niet sociaal is?

Hoe dan ook, als merk wil je liever niet asociaal zijn. Dus wat MOET je dan met SOCIAL media? Dat ga ik uitleggen aan de hand van twee (offline) voorbeelden.

Voorbeeld A: mond-tot-mond
Stel, je bent een restaurant in een buurt waar veel bedrijven zitten. Mensen die zakelijk komen lunchen zijn een belangrijke doelgroep. Je wordt benaderd door iemand die een netwerkborrel organiseert met de vraag of je gratis hapjes wilt verzorgen. Dat doe je.

En je doet het goed. Je zorgt ervoor dat de gasten weten door wie de hapjes worden aangeboden. Je maakt links en rechts een praatje, toont interesse en de rest gaat vanzelf: de gasten laten je weten of ze jouw hapjes lekker vinden, informeren naar de recepten, ze vragen waar je te vinden bent en delen hun bevindingen met anderen.

Als er duizend mensen op deze manier met jou kennis hebben gemaakt, ze vinden je aardig en zijn onder de indruk van jouw hapjes, dan durf ik te wedden dat er meer dan 0,04% een keer bij je komt lunchen.

Voorbeeld B: deur-tot-deur

Vergelijk bovenstaand voorbeeld eens met een feestje dat in volle gang is. Het is er de zoete inval. Ineens staat daar een vreemde tussen de menigte. Een man die flyers uitdeelt voor een steakhouse in de buurt. De aanbieding op de flyer is niet voor de poes: wie komt eten, krijgt de volgende keer 50% KORTING.

Het is een missteak. Want een onbekende aan de deur wekt argwaan. Je ruikt de geur van louche kunstverkopers en messenslijpers. Van iemand die iets van je wilt terwijl je er niet op zit te wachten. Dus je denkt: “wie is dit? Hoe komt die vent binnen? Wat moet ie van ons? En wie gaat die flyers opruimen die iedereen op de grond heeft laten vallen?”

Ga jij liever van deur-tot-deur of van mond-tot-mond?

Het verschil tussen van deur-tot-deur en van mond-tot-mond is het verschil tussen adverteren en content marketing. Bij de eerste slaan ze de deur voor je neus dicht, bij de tweede zetten ze hem wagenwijd voor je open.

Het voorbeeld van de gesponsorde hapjes is het idee achter elke content marketingstrategie: koppel je aanbod aan datgene waar mensen naar op zoek zijn en geef ze iets wat relevant, waardevol en aantrekkelijk is en breng het met overtuiging. Dan ga je van mond-tot-mond. In dit geval letterlijk en figuurlijk.

Content is de brandstof voor social media

Bij social media gaat het om uitwisselen, om delen. Zorg ervoor dat mensen jouw content willen delen, want het is de deelbaarheid die zorgt voor bereik, bekendheid en imago.

Het werkt hetzelfde als een goeie mop en het is nog gratis ook.

Share