Tip 3. Kom gelegen
Nog zo’n open deur. Maar toch, hoeveel bedrijven vragen de abonnees op hun nieuwsbrief wanneer ze die het liefste ontvangen? Of op welke momenten men het liefste over bepaalde onderwerpen leest? Ik moet bekennen dat ik het zelf ook niet doe. Terwijl je er toch met enkele simpele vragen achter kan komen en zo meer tijd en aandacht kan krijgen. Ik ga het meteen doen!
Tip 4. Wees relevant
Hoe vaak hebben we dat al niet gehoord? Desondanks is het met content net als met reclameboodschappen: 99,99% van alle gepubliceerde content is niet relevant voor degenen die ermee in aanraking komen. Dat verklaart wellicht het grote succes van Google. Als een van de weinigen proberen zij vraag en aanbod op elkaar af te stemmen. Bij Cup-A-Soup zouden ze zeggen: ‘Dat zouden meer companies moeten doen!’
Tip 5. Houd het kort
Content promotie is feitelijk niets meer dan een aankondiging. Je geeft ermee aan dat er content beschikbaar is of komt die mogelijk interessant is. Je zet jezelf op de agenda en verhoogt zodoende de attentiewaarde. Omdat aankondigingen kort en simpel zijn en bedoeld om de ontvanger te attenderen op iets wat mogelijk relevant is, worden ze niet snel als storend ervaren.
Tip 6. Wees aantrekkelijk
De klant is koning dus benader hem dan ook als een koning. Hoffelijk. Aantrekkelijk. Op je paasbest. Reclame had nog het voordeel dat mediaruimte veel geld kostte zodat er een stimulus was om op en top aantrekkelijk te zijn. Nu er vele gratis manieren zijn om content te promoten, lijkt die noodzaak minder aanwezig. Niets is minder waar. Aandacht koop je niet en die krijg je niet. Aandacht moet je verdienen. Howard Gossage, beter bekend als de Socrates van San Francisco, zei hier het volgende over:
Tip 7. Wees eerlijk
Een telefonische verkoper die je belt en direct allerlei vragen op je afvuurt. Zogenaamd voor een onderzoek. Het is een goedkope verkooptruc. Beginnen met een leugen is slecht voor de geloofwaardigheid, betrouwbaarheid en de relatie. Niet doen! Meer hierover lees je in mijn blog Dumb ways to lie in content marketing.
Tip 8. Doe het met mate
Leuk, je schrijft je in voor een nieuwsbrief. En vervolgens krijg je die twee keer per dag, zeven dagen per week. Oh, en ook nog elke maand een aanbieding. Of je gaat uit belangstelling een bedrijf volgen op Twitter. Komt er elk kwartier een tweet voorbij. Ook zeven dagen per week. Ook hier geldt: een toestemming is geen jachtvergunning. Voorkom overkill.
Tip 9. Evalueer voor de volgende keer
Wat vinden je prospects er eigenlijk van jouw content promotie? Ben je een bekende voor ze, geven ze nog steeds toestemming, kom je nog steeds gelegen, vinden ze het prettig dat je ze attendeert op wat je aan content te bieden hebt, etcetera. Bovenstaande open deuren houd je open door ze van tijd tot tijd te evalueren en zonodig bij te sturen.
Tip 10. Bedank je publiek
In de zin van: alvast bedankt dat ik je op de hoogte mag houden van wat ik te bieden heb (voor het geval je je gaat inschrijven voor mijn nieuwsbrief). En in de zin van: bedankt dat je de tijd hebt genomen dit artikel te lezen. Dat waardeer ik!