Cases

Case: IBM Predictive Analytics

Geplaatst: 
1 november 2015

Data gebruiken om te achterhalen wat er is gebeurd, wanneer, waar en wie erbij betrokken was, is niks nieuws onder de zon. Hetzelfde geldt voor data waarmee je de oorzaken kunt achterhalen. Maar met data voorspellen wat er gaat gebeuren - ofwel predictive analytics -, is de toekomst. Een toekomst die IBM met content marketing verkoopt.

Predictive wát?

Wie wil weten wat predictive analytics precies is en wat je ermee kan, raad ik aan dit artikel van Mischa van Bochove op Marketingfacts.nl te lezen. In vijf minuten ben je helemaal bij.

Dat predictive analytics de toekomst is, durf ik zonder data te voorspellen. De waarde en toepasbaarheid van predictive analytics zijn immers vrijwel eindeloos. Dat is fantastisch en uitermate hoopgevend. Maar ook verdomd lastig voor degene die zijn prospects wil laten zien wat je er allemaal mee kan bereiken, zoals IBM. Een marketeer werkzaam in de bouw overtuig je namelijk niet met een voorbeeld uit de sportwereld en vice versa. Door al die mogelijkheden die predictive analytics te bieden heeft, kampt IBM met een veelvoud aan vakgebieden, sectoren en probleemgebieden. Als je elke doelgroep een relevante case wilt voorschotelen, dan heb je tientallen cases nodig.

84 Case studies op een rij

En dat is precies wat IBM heeft gedaan: tientallen cases op een rij gezet. Op een aparte website heeft IBM maar liefst 84 klantverhalen geplaatst. In video of in tekst. Overzichtelijk op een rij. Met een eenvoudig filter. Aantrekkelijk en deelbaar. Vanuit de overzichtspagina kun je ook naar een aparte deel met alle cases binnen een bepaald vakgebied zoals Marketing. En vandaaruit kun je weer naar content over de oplossingen die IBM te bieden heeft.

Elk klantverhaal vertelt op welke manier predictive analytics van waarde is geweest voor de organisatie. Neem de Britse rugbyclub Leicester Tigers. Rugby is nogal een contactsport en nogal blessuregevoelig. De club gebruikt predicitive analytics om het risico op blessures te voorspellen en past daar de trainingen op aan. De case lees je in deze pdf. Misschien ook iets voor het Manchester United van Louis van Gaal.

Is deze content niet heel commercieel?

Nou en of. Het is een geweldige ondersteuning voor Sales. Maar de overtuigende kracht zit niet in ronkende verkooptaal. Niet in superlatieven en met dikke viltstift geschreven USP’s. Nee, de overtuiging zit in de enorme hoeveelheid cases. In de klinkende resultaten. De diversiteit en in de eenvoud: gewoon het (overvloedige) bewijs consequent op een rijtje zetten.

Help je klant bij de oriëntatie

Veel organisaties denken bij content marketing aan het delen van kennis en expertise. Om op die manier autoriteit te worden binnen je branche. Daar is op zich niets mis mee, maar sommige zijn zo druk met thought leader worden dat ze vergeten de vragen te beantwoorden die prospect hebben wanneer ze zich oriënteren. Wat is het? Wat kan ik ermee? Wie gebruikt het? Met welk resultaat? IBM beantwoordt deze vragen en doet dat zo overweldigend dat meteen duidelijk is dat ze een autoriteit zijn op het gebied van predictive analytics.

Share