Best bekeken: Island in the wind
De ene film wordt beter bekeken dan de andere. De verschillen in 'kijkcijfers' zijn opvallend groot. Deze film is met 189.723 weergaven in ieder geval het best bekeken op TouTube (helaas niet ondertiteld).
Hier valt meer uit te halen. Véél meer
Op de films valt weinig aan te merken. Goed, de ene zal je meer aanspreken dan de andere, dat hou je toch. Maar naar mijn mening komt het magazine-idee niet zo goed uit de verf. Alles bij elkaar is het niet meer dan een aantal films dat op een rij is gezet.
De films zijn een mooi startpunt om een dialoog op gang te krijgen. Maar hoewel je feedback kan geven, is er geen community en laat Siemens niks van zich horen. Een gemiste kans.
Ook kan ik me voorstellen dat je na het zien van de films veel meer wilt weten over bijvoorbeeld zeeturbines. Helaas blijft het bij een paar karige linkjes. Ben je een en al oor, word je met een kluitje het riet ingestuurd....
En hoe zit het met die contest? Hoe is dat allemaal verlopen? Waren er veel inzendingen, was het spannend, wat voor mensen deden mee, waarom deden ze mee, welke ideeën hadden ze? Het blijft een raadsel. John de Mol zou hier wel raad mee weten!
Ook is het heel lastig uitgebreide informatie over het project te vinden. Als je bijvoorbeeld de app opent en op 'about' klikt, komt er niets. Ik wil wel weten waarom Siemens dit project is gestart, hoe het tot stand is gekomen, wat de resultaten zijn en of ze ermee door willen gaan. Ik ben geïnteresseerd, vertel het me!
Kortom, allemaal vragen en kansen voor relevante, waardevolle content. En dat terwijl het concept /Answers heet. Dat kan echt beter. Hier valt zoveel meer uit te halen!
/Answers documentairefestival
Huur bijvoorbeeld een bioscoop af en geef relaties de primeur van een nieuwe lichting films. Maak er een documentairefestival van. Zorg ervoor dat de makers erbij zijn en laat je relaties hem of haar al hun vragen stellen. Vertel als Siemens aansluitend over de projecten. Ik noem maar een dwarsstraat. Stimuleer mensen online naar alle films te kijken door te vragen welke ze de beste vinden. Laat hen kans maken op VIP-kaartje voor het documentairefestival en vraag of ze op je Facebookpagina verslag willen uitbrengen van de avond. Zoiets.
De films an sich zijn een prachtig voorbeeld van storytelling. Het project - hoe fantastisch ik het ook vind - is geen uitmuntende content marketingcase. Nog niet.