Cases

Case: Siemens /Answers

Geplaatst: 
1 november 2014

Zelfs Dr. Peter Fraenkel vindt zijn idee om een molen ondersteboven in het water te zetten en zo energie op te wekken best gek. Maar het succes geeft hem gelijk. Zijn ontwerp voor een zeeturbine levert per jaar genoeg elektriciteit voor 1500 huishoudens. Getijdenenergie is schoon, groen en eeuwigdurend. De wereld heeft duurzame antwoorden nodig. Siemens ontwikkelt ze.

En Siemens geeft filmmakers, schrijvers en journalisten de kans om met hun eigen blik de verhalen in beeld te brengen van de uitvinders en mensen die baat hebben bij hun high tech oplossingen. In 2011 begon de Duitse technologiegigant met het multichannel magazine /Answers en inmiddels zijn er 47 films.

/Answers by Siemens

/Answers is een mooi voorbeeld van storytelling over meerdere, online platformen: de eigen website, een mobiele app, YouTube, Facebook en Twitter. In de films staan de mensen centraal en niet de techniek of het merk. Het doel van de films is naar eigen zeggen “to humanize the brand”. En daar is Siemens zeer in geslaagd.

Crowdsourcing

De films komen bovendien op een bijzondere manier tot stand. Siemens werkt hiervoor samen met het crowdsourcing platform Zooppa. Samen organiseren ze een contest waar de leden van het platfom aan mee kunnen doen. Hen wordt gevraagd een film te maken die laat zien hoe technologische veranderingen ons leven duurzaam verbeteren. Iedereen mag meedoen, mits het script vertaald is naar het Engels.

De vijftien beste films krijgen in totaal een beloning van 40.000 dollar, waarvan de winnaar 15.000 dollar mee naar huis mag nemen. De inzendingen worden beoordeeld op o.a. storytelling, nauwkeurigheid en het vermogen om te laten zien hoe veranderingen tot een betere wereld leiden.

Inmiddels zijn er dus 47 verschillende films. Ze zijn lekker kort, tussen de 3 en 7 minuten en gaan over talloze onderwerpen en komen overal vandaan. Als je inspiratie wilt, moet je echt even kijken! Ze zijn puur, zonder acteurs of ingestudeerde teksten. De hoofdpersonen vertellen hun verhaal op hun eigen manier. Het zijn mini documentaires waarin pas aan het einde (in tekst) de relatie met Siemens duidelijk gemaakt wordt.

The web is no longer about broadcasting. It’s about listening and joint-casting
Tobias Dennehy, Editor in Chief Corporate Communications Siemens

Share

Best bekeken: Island in the wind

De ene film wordt beter bekeken dan de andere. De verschillen in 'kijkcijfers' zijn opvallend groot. Deze film is met 189.723 weergaven in ieder geval het best bekeken op TouTube (helaas niet ondertiteld).

Hier valt meer uit te halen. Véél meer

Op de films valt weinig aan te merken. Goed, de ene zal je meer aanspreken dan de andere, dat hou je toch. Maar naar mijn mening komt het magazine-idee niet zo goed uit de verf. Alles bij elkaar is het niet meer dan een aantal films dat op een rij is gezet.

De films zijn een mooi startpunt om een dialoog op gang te krijgen. Maar hoewel je feedback kan geven, is er geen community en laat Siemens niks van zich horen. Een gemiste kans.

Ook kan ik me voorstellen dat je na het zien van de films veel meer wilt weten over bijvoorbeeld zeeturbines. Helaas blijft het bij een paar karige linkjes. Ben je een en al oor, word je met een kluitje het riet ingestuurd....

En hoe zit het met die contest? Hoe is dat allemaal verlopen? Waren er veel inzendingen, was het spannend, wat voor mensen deden mee, waarom deden ze mee, welke ideeën hadden ze? Het blijft een raadsel. John de Mol zou hier wel raad mee weten!

Ook is het heel lastig uitgebreide informatie over het project te vinden. Als je bijvoorbeeld de app opent en op 'about' klikt, komt er niets. Ik wil wel weten waarom Siemens dit project is gestart, hoe het tot stand is gekomen, wat de resultaten zijn en of ze ermee door willen gaan. Ik ben geïnteresseerd, vertel het me!

Kortom, allemaal vragen en kansen voor relevante, waardevolle content. En dat terwijl het concept /Answers heet. Dat kan echt beter. Hier valt zoveel meer uit te halen!

/Answers documentairefestival

Huur bijvoorbeeld een bioscoop af en geef relaties de primeur van een nieuwe lichting films. Maak er een documentairefestival van. Zorg ervoor dat de makers erbij zijn en laat je relaties hem of haar al hun vragen stellen. Vertel als Siemens aansluitend over de projecten. Ik noem maar een dwarsstraat. Stimuleer mensen online naar alle films te kijken door te vragen welke ze de beste vinden. Laat hen kans maken op VIP-kaartje voor het documentairefestival en vraag of ze op je Facebookpagina verslag willen uitbrengen van de avond. Zoiets.

 De films an sich zijn een prachtig voorbeeld van storytelling. Het project - hoe fantastisch ik het ook vind - is geen uitmuntende content marketingcase. Nog niet.