Visie

Meesterlijke blog. Belabberd beeld.

Geplaatst: 
18 maart 2016

Iedereen zegt het: ‘Merken zijn uitgevers geworden.’ Dat is waar. En niet waar. Onze stukken zijn professioneel, maar waarom dan die ongelofelijke creatieve armoede als het gaat om het in beeld brengen’ ervan? Die  beelden van managers die staan te juichen, elkaar de handen schudden of grafieken en tabellen op een doorzichtig bord kalken... Is daar niet iets op te bedenken? Iets wat die verhalen groot kan maken. Waarmee je kan opvallen in de overvolle kiosk die LinkedIn heet?

Veel eenvoudiger dan vroeger kunnen we zelf content publiceren. Op onze eigen site, social media en eigen digitale nieuwsbrief. We vinden het leuk, erg leuk zelfs. Onze LinkedIn pagina staat vol met onze eigen uitgaves. Prachtig. Maar we vergeten één ding.

Uitgeven is niet onze core business. We zijn consultant, maken jaarrekeningen op of doen andere nuttige dingen op B2B terrein. Onze blogs zijn inhoudelijk prima, wat je zegt: van business magazine niveau. Maar dat fotootje van die handdruk die we erbij plaatsen, de poppetjes, of het kiekje van de auteur zelf; zou een magazine dat ook zo doen?

Daar zit het verschil

Uitgevers weten dat je mensen moet verleiden. Dus doen ze er alles voor om covers te maken die het publiek direct bij de strot grijpen. Covers die gezag uitstralen en in één oogopslag duidelijk maken wat er te halen valt. Covers met stopping power.

‘Ze moeten wel’, zeg je, ‘in de oude media is het vechten voor iedere lezer’. Deal. Maar het voortbestaan van jouw bedrijf hangt misschien niet af van een slecht  gelezen stuk, zonde is het wel wanneer deze content sterft in eenzaamheid. En dat niet alleen. Het is een gemiste kans. Want wat verpakking is voor een product, is een aansprekende cover voor jouw content.

Hoe zou Time Magazine het doen?

Eén: jouw content is business magazine waardig, daar zijn we het over eens. Maar het in de etalage zetten ervan is twéé. Zo’n juichende meneer bij een stuk over die pracht business oplossing: het kan. Maar eigenlijk – als we onszelf uitgever wanen - kan het niet. Vraag jezelf: zou Time Magazine het ook zo doen? En wat zou de redactionele keuze van Bloomberg Business Week zijn?
 
Not sharp = no sales. Geen zakenblad verkoopt met een dunkende basketballer bij een stuk over ‘scoren’. De handdruk als het gaat over ‘succesvolle oplossingen’? No way. Buisinesstitels laten geen blije mensen zien die naar een computerscherm kijken. Géén high fives, geen gebalde (‘yes!) vuisten, geen juichende pakken. In de kiosk moet je opvallen.

Uw kiosk heet LinkedIn

Een overvolle verzamelplaats, waar de lezer veroverd moet worden. Dat is LinkedIn. Elk artikel dat daar aankomt met een clichématige stockbeeld is gedoemd te sterven in eenzaamheid. Berucht zijn de samenwerkende handjes. De potloodjes, de juichende managers en het krijtbord. Dergelijke beelden gaan het ene oog in en het andere oog uit. Ze doen niets doet voor je verhaal, niets voor je merk. Ze leveren de beeldbanken geld op. Dat wel.

Make it simple. Make it memorable. Make it inviting to look at. Make it fun to read.
- Leo Burnett

Share

Denken als een uitgever

Uw merk is uitgever geworden, nu nog dénken als uitgever. Dus content etaleren zoals een magazine dat zou doen. Want etaleren is nou precies iets wat uitgevers, en dan vooral de magazines, tot kunst verheven hebben. De cover is het visitekaartje: scherp, origineel, opvallend.

NIEUW: Cover Story Content

Als we het hebben over 'denken als uitgever' dan moeten we dus covers bedenken zoals de beste uitgevers die zouden maken. Daarom werk ik sinds enige tijd samen met Raoul Bakker, ex-journalist en copywriter bij Y&R, McCann en Leo Burnett. Het enorme gebrek aan zulke covers - wij noemen het Cover Story Content - zien we als een joekel van een kans voor elke organisatie die met zijn content boven de grijze contentmassa uit wil steken. Die meer lezers wil, meer betrokkenheid, autoriteit en authenticiteit. En wij gaan hen helpen die kans te benutten.

Iets voor jou? Bel gerust eens. Dan laten we in een half uur zien hoe jouw verhalen groot worden met Cover Story Content.