We delen wat af online. Steeds meer, vaker en sneller. Vanaf verschillende bronnen en met meer mensen. Toch deelt niet iedereen. En we delen ook niet allemaal op dezelfde manier. Er is geen ‘gemene deler’ om het zo maar te zeggen. De New York Times dook in de psychologie van het delen en kwam met zes type delers. Wat voor delers lopen rond op deze wereld? Wat voor deler ben jij? En waarom delen we überhaubt?
Content die niet wordt gedeeld is eenzame content. En daar houden we niet van. We willen mond-tot-mond-reclame, ofwel content marketingsucces. Dus moet er gedeeld worden. Daarom kan het geen kwaad als je weet wat voor type delers jouw (potentiële) klanten zijn en een beetje inzicht hebt in hun drijfveren om te delen.
Dit zijn ze: de zes type delers
Op basis van het onderzoek ‘Psychology of sharing’ kwam The New York Times met zes type delers. Deze persona’s zijn gebaseerd op emotionele motivaties, hoe men zichzelf wil profileren, welke rol delen speelt in iemands leven en hoe belangrijk het is om de eerste te zijn die iets deelt. Dit zijn ze:
1. De Altruïst
De Altruïst is een behulpzaam, betrouwbaar, bewust en meelevend persoon met veel relaties die content deelt via email. Dit zou een Altruïst kunnen zeggen:
“Ik mailde een paar artikelen over gezonde voeding naar een vriendin met gezondheidsproblemen. Ze mailde me terug om me te bedanken en vond het fijn dat ik aan haar dacht.”
2. De Carrièretijger
Deze ‘sharer’ is een intelligente zakelijke netwerker die vooral LinkedIn gebruikt om content te delen. Zou jij het volgende kunnen zeggen? Dan ben jij er een.
“Ik deel alles wat met werk te maken heeft. Bijvoorbeeld nieuwe inzichten die ons helpen om de ‘sharability’ van onze content te vergroten.”
3. De Hipster
De Hipster is jong, creatief, populair en nogal druk met het neerzetten van zichzelf. De content die bij de Hipster in de smaak valt is ‘cutting edge’ en wordt eerder via social media dan via email gedeeld.
“Ik ben wat ik deel.”
4. De Boomerang
Dit is iemand die deelt om bij anderen een reactie te ontlokken, om bevestiging te krijgen. Social media is het wapen en dan met name Twitter en Facebook. Laatst sprak ik een Boomerang die het volgende over zichzelf zei. Ik knikte instemmend.
“Als ik iets controversieels deel, dan kom ik over als een betrokken iemand met een afwijkende mening. En zo wil ik ook gezien worden. Krijg ik geen reactie, dan weet ik dat ik mijn punt gemist heb.”
5. De Connector
De Connector is creatief, relaxed, bedachtzaam, altijd bezig met plannetjes en gebruikt zowel email als Facebook om content te delen. Mijn vrouw is er zo een, hoewel ze dit niet zo snel zou zeggen:
“Ik kreeg een mail van Holland Casino voor Special Lady’s Day. Ik stuurde de mail door naar wat vriendinnen en van het een kwam het ander. Het werd een superleuke avond!”
6. De Kieskeurige
Deze deler is vindingrijk, kritisch, voorzichtig en bedachtzaam. Content deelt hij alleen als die echt heel goed is. En meestal een-op-een via mail. Dit is zijn standpunt inzake delen:
“Ik stuur alleen iets door als ik echt zeker weet dat iemand er iets aan heeft of het leuk vindt. Anders niet.”